Koiramessut lockade allt som allt 36 000 besökare till Messukeskus, Helsingfors under helgen. Till Best in Show på Voittaja 2019 utsågs norrbottenspetstiken Washaway Pink Bollinger, ägare Auli Näsi och Esko Uusitalo, uppfödare Kati Kilpeläinen-Turunen. Den vackraste hunden utsågs av Irina Poletaeva.

På de fyra hundutställningarna, de olika raspresentationerna och hundsportföreställningarna sågs totalt ca 15 000 hundar. Över helgen lyftes fram det goda samarbetet mellan hund och människa, bland annat genom tjänste- och assistanshundpresentationer samt föreläsningar. Årets tjänstehundar och Hjältehundar belönades traditionsenligt på mässan.

- Veckoslutet var igen en succé. Ett stort tack till alla som har deltagit i vårt evenemang och hjälpt oss skapa en lyckad upplevelse för mässbesökare, tackar Kennelklubbens verksamhetsledare Markku Mähönen.

Hundratals frivilliga aktörer från hundföreningar deltog i arrangemanget av Koiramessut och hjälpte bygga mässan och hjälpte med veckoslutets arrangemang.

Programmet kulminerade i utställningarnas finaltävlingar på Messukeskus Arena. Före Voittaja-utställningens finaltävlingar sågs Ekku Peltomäkis festliga ljuskonstverk Finlandia. Som programvärdar stod även i år Juha Palosaari och Virpi Pesonen.

Årets hundar belönades

I samband med utställningen belönades Årets utställningshund, uppfödare och veteran. Årets utställningshund 2019 är den spanska vattenhunden Aquacrest Magic Mike, som fötts upp av Päivi Uurtola-Kahri och ägs av henne samt Katariina Kahri och Noora Haapanen. Titeln Årets uppfödare 2019 gick till Taina och Ari Frimans kennel Peikkovuoren med finska lapphundar. Årets veteran 2019 är den korthåriga collietiken Timonan Veronica Velvet, som har fötts upp och ägs av Tuula Tikkanen.

Finsk Mästare 2019 i junior handling är Claudia Rönhovde. Finska Mästerskapsfinalen i junior handling bedömdes av Nan Salminen.

Hundutställningsåret kulminerade i Voittaja-utställningen

Voittaja-utställningens bästa uppfödargrupp var keeshond-gruppen från Petri Turunens kennel Eerondaali. Till utställningens bästa veteran utsågs Valentina Popovas skotska terriertik Filisite Brash Koh-I-Noor.

Kirsi Tevalin valde som dagens bästa valp Valentina Popovas skotska terriertik Filisite Brash Keep Me Tight. Samma hund vann även finalen av Royal Canin Puppy Cup, dömd av Maija Lehtonen. Bästa uppfödargrupp på valputställningen var en spinonegrupp från Satu Suutaris kennel Wanhanpirtin. Valputställningens bästa uppfödargrupp utsågs av Rune Fagerström.

Fler än 340 olika raser i ringarna

6516 hundar deltog i söndagens finska vinnarutställning och 890 valpar i Voittaja Puppy Show, som också var den sista deltävlingen i Royal Canin Puppy Cup. Totalt 344 olika raser sågs i ringarna under dagen. Största raserna var finsk lapphund (104), labrador retriever (99), golden retriever (96) samt cavalier king charles spaniel, dalmatiner, fransk bulldogg och shetland sheepdog (81 hundar var).

Totalt 855 utländska utställare deltog från 21 olika länder. Utöver Finland kom flest deltagare från Sverige (314), Ryssland (2929) och Estland (122). Längsta resan hade deltagarna från Brasilien, Japan och USA.

Fler än 100 domare från 23 olika länder deltog i utställningarna. Längsta resan till vår utställning hade domaren från Argentina.

Samtliga resultat från helgen hittar du här

Best in Show på den finska vinnarutställningen Voittaja 2019 var norrbottenspetsen Washaway Pink Bollinger. Best in Show-domare var Irina Poletaeva och gratulerades av utställningsbestyrelsens ordförande Kari Järvinen, Kennelklubbens hedersmedlem Angela Cavill, Royal Canin Finland Oy:s Pro Sales and Marketing Manager Riitta Niemelä samt Finlands landschef för Agria Eläinvakuutus Anna Linder. Foto DogXpress/Heidi Örling.

Kirsi Tevalin utsåg till Best in Show på valputställningen Voittaja Puppy Show skotska terriern Filisite Brash Keep Me Tight, ägd av Valentina Popova. Foto DogXpress/Petri Örling

Best in Show-veteran på Voittaja 2019 var Filisite Brash Koh-I-Noor, ägare Valentina Popova. Valet gjordes av Markku Kipinä. Foto: DogXpress/Heidi Örling

Best in Show-uppfödargrupp på Voittaja 2019 var gruppen med keeshonds från kennel Eerondaali, domare Kari Järvinen. Foto: DogXpress/Heidi Örling

Bästa uppfödargrupp på Voittaja Puppy Show var gruppen med spinone från Satu Suutaris kennel Wanhanpirtin, domare Rune Fagerström. Foto:  DogXpress/Petri Örling