1. Tydliga och enhetliga bestämmelser inom EU för att stödja hundars välbefinnande 

EU-kommissionens förslag till en förordning om hundars och katters välbefinnande och spårbarhet har under våren kommenterats av medlemsstaterna. De nya reglerna syftar till att harmonisera EU:s krav gällande hundars och katters välbefinnande samt normer som gäller hållningsförhållandenskötsel och behandling i uppfödarnas lokaler, djuraffärer och djurskydd för upphittade djur.

Vi anser att det är bra att ha enhetliga bestämmelser inom hela EU som stöd för hundars välbefinnande. Dessutom anser vi att bestämmelser som är centrala för hundars välbefinnande ska tillämpas på allt uppfödningsarbete. Vi betonar att bestämmelserna om hundavel ska vara tillräckligt tydliga och entydiga. De måste kunna övervakas i hela hundbeståndet. Det ska vara möjligt att väldigt tydligt definiera extrema drag som är förbjudna hos hundar så att det inte finns något utrymme för tolkningar.

Särskilt i norra och östra Finland kan resan till en veterinär vara mycket lång. Därför vore det bra om personer som fått utbildning i uppgiften fortfarande kunde chippa en hund i Finland enligt välfungerande praxis utan att en veterinär skulle behövas för detta. För att förhindra att en hund lider i onödan vore det i vissa fall också bäst om till exempel uppfödaren kan avliva en allvarligt underutvecklad valp som är yngre än en vecka eller en jägare kan avliva en allvarligt skadad hund.

2. Att säkertställä hundars välbefinnande kräver effektiv övervakning som går på djupet med de verkliga problem

Utifrån statistik från den internationella kennelunionen FCI kan man uppskatta att i genomsnitt endast lite över 15 procent av hela hundbeståndet inom EU har anmälts till rashundsregistret. Det enklaste sättet att övervaka hundarnas välbefinnande är genom organiserad hundhobbyverksamhet. På så sätt når man dock endast en bråkdel av hela hundbeståndet. De största välbefinnandeproblemen framkommer inte bland den organiserade hundhobbyverksamheten, utan inom verksamhet som saknar synlig dokumentation.

När det finns en gemensam rättsgrund för hundars välbefinnande bör övervakningen riktas effektivt mot den verksamhet där problemen är störst. Därför måste tillräckliga resurser avsättas inom hela EU för övervakning av valpfabriker, olaglig hundhandel och smuggling av hundar, och myndigheterna måste ha möjlighet att samarbeta effektivt över hela Europa.

3. Tillräcklig nedre åldersgräns för hundar som transporteras kommersiellt inom EU

EU-kommissionen har utarbetat ett förordningsutkast gällande djurskydd under transporter och tillhörande åtgärder. De nya reglerna syftar till att förkorta transporttiderna och möjliggöra vilopauser utanför fordonet under långa transporter. Dessutom ökar de minimistorleken på djurutrymmet och förbjuder transport vid extrema temperaturer. 

Vi anser att det är bra att det i förordningsutkastet har fastställts en minimiålder på 12 veckor för kommersiell transport av hundar och katter. På så sätt kan man försöka säkerställa att alltför unga hundvalpar eller kattungar inte hamnar i en situation som kan äventyra deras välbefinnande, och att valparna och kattungarna har nödvändigt vaccinationsskydd.

Förordningsutkastet fokuserar på transport av produktionsdjur och stora flockar av djur. Eftersom hundar också transporteras kommersiellt ensamma eller i grupper med endast några hundar, föreslår vi att man bör överväga om det är nödvändigt att fastställa gränser för hur många hundar som ska transporteras på en gång för att förordningens samtliga bestämmelser ska gälla transporten. 

4. Strängare reglering av användningen av fyrverkeripjäser i EU-länder

Fyrverkeripjäser skadar människor, djur och naturen. Fyrverkeripjäser försämrar luftkvaliteten med sina kemikaliecocktailar och kan förvärra sjukdomar hos personer som är känsliga för luftföroreningar. Dessutom belastar fyrverkeripjäser miljön bland annat i form av skräp. Ljud och ljus från fyrverkeripjäser stressar många sällskaps-, produktions- och naturdjur. 

Inom EU regleras användningen av fyrverkeripjäser med Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/29/EU om tillhandahållande på marknaden av pyrotekniska artiklar. En utredning om funktionen av att släppa ut pyrotekniska produkter på marknaden pågår för närvarande inom EU. Om det på grundval av denna utredning blir nödvändigt att revidera direktivet så hoppas vi att det revideras i enlighet med riktlinjerna i medborgarinitiativet Rajat räiskeelle genom att användningen av fyrverkeripjäser i klasserna F2 och F3 begränsas till yrkespersoner inom ramen för övergångsperioden.

Läs mer här.

Bild: Paula Grekelä/Koiravalokuvausta Lapista