Suomen Kennelliiton tavoitteet seuraavalle Euroopan parlamentin kaudelle liittyvät koirien hyvinvoinnin parantamiseen Euroopan unionin alueella lainsäädännön ja tehokkaan valvonnan keinoin sekä ihmisten lisäksi eläimille ja luonnolle monenlaisia haittoja aiheuttavien ilotulitteiden käytön tiukempaan sääntelyyn.

1. Koirien hyvinvoinnin tueksi EU:n alueella selkeät ja yhdenmukaiset säännökset

Euroopan unionin komission ehdotus asetukseksi koirien ja kissojen hyvinvoinnista ja jäljitettävyydestä on ollut kevään aikana jäsenvaltioilla kommentoitavana. Uusilla säännöillä pyritään yhdenmukaistamaan koirien ja kissojen hyvinvointia koskevat EU:n vaatimukset ja normit, jotka koskevat pito-olosuhteita, hoitoa ja kohtelua kasvattajien toimitiloissa, eläinkaupoissa ja löytöeläinsuojissa.

Pidämme hyvänä sitä, että koko EU:n alueella on yhtenäiset säännökset koirien hyvinvoinnin tueksi. Mielestämme koirien hyvinvoinnin kannalta keskeisiä säännöksiä tulisi soveltaa kaikkeen kasvatustyöhön. Painotamme sitä, että koiranjalostusta koskevien säännösten tulee olla riittävän selkeitä ja yksiselitteisiä. Niitä on pystyttävä valvomaan koko koirakannassa. Koirilla kielletyt ääripiirteet tulee voida määritellä todella selkeästi, niin ettei tulkinnanvaraa ole.

Etenkin pohjoisessa ja itäisessä Suomessa matka eläinlääkäriin voi olla hyvin pitkä. Siksi olisi hyvä, että edelleenkin myös tehtävään koulutukseen saaneet henkilöt voisivat Suomessa hyvin toimivan käytännön mukaan mikrosiruttaa koiran, eikä tähän tarvittaisi eläinlääkäriä. Joissain tapauksissa koiran tarpeettoman kärsimyksen estämiseksi olisi myös parasta, jos esimerkiksi kasvattaja voisi lopettaa vakavasti kehittymättömän, alle viikon ikäisen koiranpennun tai metsästäjä vakavasti loukkaantuneen koiran.

2. Koirien hyvinvoinnin varmistamiseksi tarvitaan tehokasta ja todellisiin ongelmiin pureutuvaa valvontaa

Kansainvälisen kennelunioni FCI:n tilastojen perusteella voidaan arvioida, että EU:n alueella vain keskimäärin hieman yli 15 prosenttia koko koirakannasta on ilmoitettu rotukoirarekisteriin. Koirien hyvinvointia on helpointa valvoa järjestäytyneen koiraharrastustoiminnan kautta. Näin tavoitetaan kuitenkin vain murto-osa koko koirakannasta. Suurimmat hyvinvointiongelmat eivät ole järjestäytyneen koiraharrastustoiminnan piirissä, vaan toiminnassa, josta ei ole näkyvää dokumentointia.

Kun yhteinen säädösperusta koirien hyvinvoinnille on olemassa, tulee valvontaa kohdistaa tehokkaasti siihen toimintaan, jossa suurimmat ongelmat ovat. Siksi pentutehtailun, laittoman koirankaupan ja koirien salakuljetuksen valvontaan on kohdistettava koko EU:n alueella riittävästi resursseja, ja viranomaisilla tulee olla mahdollisuus tehdä tehokasta yhteistyötä Euroopan laajuisesti.

3. Riittävä alaikäraja EU:n alueella kaupallisesti kuljetettaville koirille

EU:n komissio on laatinut asetusehdotuksen eläinten suojelusta kuljetuksen ja siihen liittyvien toimenpiteiden aikana. Uusilla säännöillä pyritään lyhentämään kuljetusaikoja ja mahdollistamaan lepotauot ajoneuvon ulkopuolella pitkien kuljetusten aikana. Niillä myös suurennetaan eläinten vähimmäistilan kokoa ja kielletään kuljetukset äärimmäisissä lämpötiloissa.

Pidämme hyvänä sitä, että asetusluonnoksessa on asetettu 12 viikon minimi-ikä koirien ja kissojen kaupalliseen kuljetukseen. Näin voidaan pyrkiä varmistamaan, ettei liian nuoria pentuja aseteta niiden hyvinvointia mahdollisesti vaarantavaan tilanteeseen, ja pennuilla on tarvittava rokotussuoja.

Asetusluonnos painottuu tuotantoeläinten ja suurten eläinjoukkojen kuljetuksiin. Koska koiria kuljetetaan kaupallisesti myös yksittäin tai muutaman koiran ryhmässä, esitämme harkittavaksi, olisiko tarpeen rajata sitä, miten monen koiran kuljetuksia asetuksen kaikki säännökset koskevat.

4. Ilotulitteiden käytölle tiukempi sääntely EU-maissa

Ilotulitteet aiheuttavat haittaa niin ihmisille, eläimille kuin luonnollekin. Ilotulitteet heikentävät ilmanlaatua kemikaalikimarallaan ja voivat pahentaa ilmansaasteille herkkien henkilöiden sairauksia. Ilotulitteet kuormittavat ympäristöä muun muassa ilotuliteroskan muodossa. Ilotulitteista lähtevät äänet ja valot stressaavat monia seura-, tuotanto- ja luonnoneläimiä.

EU:n alueella ilotulitteiden käyttöä säädellään pyroteknisten tuotteiden markkinoilla saattamista koskevalla Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 2013/29/EU. Pyroteknisten tuotteiden markkinoille saattamisen toimivuudesta on parhaillaan tekeillä EU:ssa selvitys. Jos tämän selvityksen perusteella on tarvetta tarkistaa direktiiviä, niin toivomme, että sitä tarkistettaisiin Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen linjausten mukaisesti rajaamalla luokkiin F2 ja F3 kuuluvien ilotulitteiden käyttö siirtymäajan puitteissa vain ammattilaisten käyttöön.

Lue lisää tiedotteestamme.

Kuva: Paula Grekelä/Koiravalokuvausta Lapista