Att skaffa hund – tillsammans mot en ny vardag

05.03.2019 Tuula Laitinen
Tuula Laitinen studio

En hund medför massor med glädje, aktiviteter och även nya bekantskap till vardagen. Då man bläddrar bland de söta fotografierna är det emellertid viktigt att ha i åtanke att den nya familjemedlemmen i bästa fall innebär en förbindelse till en ny slags vardag i till och med 15 års tid.

Därför måste beslutet att skaffa ett sällskapsdjur alltid vara ett som familjen fattar tillsammans och som övervägs grundligt. Har ni möjlighet att ta hand om hunden även om er livssituation ändras? Om ni har det, är det väsentligt att hitta en hund som är lämplig just för er familj och dessutom hitta en ansvarsfull uppfödare eller försäljare. Tyvärr finns det också försäljare som förhåller sig likgiltigt till hundars välbefinnande. Därför är det viktigt att med omsorg ta reda på bakgrundsfakta om försäljaren.  Ett säkert varningstecken är att säljaren erbjuder att du tar hunden med dig genast.

Bland de olika hundraserna finns raser som avlats fram till olika arbetsuppgifter. Bland dessa kan du hitta en kompis som är lämplig just för din livsstil. En ansvarsfull hunduppfödare kännetecknas av öppenhet. Hen känner sin ras, sina hundar och kan berätta om hundarnas hälsa och mentalitet till och med flera generationer bakåt.

En bra uppfödare är genuint intresserad om att hunden får en lycklig framtid i ett hem som är rätt just för den.  Därför kan en uppfödare ställa noggranna frågor om ert liv. Uppfödaren ger dessutom skriftliga instruktioner om vaccination, pälsvård och utfodring och ger tips om trevliga hobbyer ni tillsammans kan hålla på med. Under årens lopp blir uppfödaren ofta en vän som ger råd och stöd, också då det uppstår problem.

Skaffa aldrig en hund som inte är id-märkt och registrerad. Med hjälp av id-märkning kan du försäkra dig om att hunden är just den du har köpt och vars registreringsbevis du har fått. Det lönar sig att låta chipmärka och registrera också en blandrashund. Om hunden springer bort eller stjäls, är det lättare att få en id-märkt och registrerad hund snabbt hem tillbaka.

Viktiga byggstenar för en smidig vardag är grundläggande lydnadsträning och god skötsel. Hundens positiva beteende bör belönas vid träning, dock man bör ändå vara konsekvent och noggrann. Hunden förstår inte varför en sak är på ett sätt idag och på ett annat sätt imorgon.

Ta också på förhand reda på rätt slags utfodring. Väsentligt för välbefinnandet av sällskapsdjur är att undvika övervikt. För en rottweiler är en knackkorv inte mycket, men för en jack russell terrier är knackkorven redan ett rejält energitillskott. Trots det är hundar individer och den lämpliga mängden foder hittas genom att prova.

Rätt slags skötsel av päls, klor och tänder är viktigt för hundens välbefinnande. Om hunden blir sjuk bör veterinärens anvisningar följas, i synnerhet om hunden ges antibiotika. Med tanke på hälsan av kommande generationer är det också önskvärt att man låter hunden åtminstone en gång bli undersökt avseende sjukdomar som är typiska för rasen.

En hund behöver, oberoende av dess ras, tillräckligt med motion, stimuli och vila i balans. Med hunden kan man mångsidigt hålla på med olika hundsporter, men med en vanlig familjehund räcker det gott med att man motionerar och sysslar med något tillsammans. Vardagen med ett sällskapsdjur är givande när man håller på med något som för båda känns som en egen grej.

Texten har ursprungligen publicerats på finska i Lemmikki-bilagan i Helsingin Sanomat den 27.3.2018.

Tuula Laitinen studio
Tuula Laitinen

Tuula Laitinen är vice ordförande för Finska Kennelklubbens styrelse och ordförande för uppfödarkommittén. Hon har fött upp hundar sedan år 1994.