Fyra hundutställningar på den finska hundmässan Koiramessut den 16–17 december lockar nästan 15 000 hundar till Messukeskus, Helsingfors. På Koiramessut kan du bekanta dig med olika hundraser och hundaktiviteter och har dessutom möjlighet att inhandla julklappar.

Över 6 500 hundar ses på nordiska hundutställningen Helsinki Winner 2023 på lördag och 850 hundar i valputställningen Helsinki Winner Puppy Show. På söndag deltar närmare 6 700 hundar i den internationella utställningen Voittaja 2023 och 850 hundar i valputställningen Voittaja Puppy Show 2023. Vid utställningsringarna kan du bekanta dig med över 340 olika hundraser.

Mycket av program för hela familjen

På Koiramessut hittar du Rastorget där 40 rasföreningar presenterar sina hundraser. Vid HauLife-montern får du råd för att skaffa hund och hundskötsel. Vid montern hålls även raspresentationer.

Vid aktivitetsringen kan du bekanta dig med olika aktiviteter med hund, så som AgiDance och DogParkour. Det erbjuds också aktiveringstips för hundar.

Kennelklubbens kompis- och läshundar samt ungdomsverksamhet har också egna monter på mässan. På mässan finns över hundra säljare av hundtillbehör och olika varumärken.

Årets hjältehundar och tjänstehundar med förare premieras på Koiramessut

Kennelklubben belönar årligen hundar, som har på ett betydande sätt bidragit till att ett eller flera människoliv har räddats, med hederstiteln Hjältehund. I år utdelas titeln Hjältehund till 22 hundar. Hjältehundarna belönas på Arenan på Koiramessut på söndagen kl. 13.15. Priserna utdelas av Helena Suni, hedersordförande för Kennelklubben och Toni Lahtinen från Team Rokka.

Polisens, Försvarsmaktens, Gränsbevakningsväsendets, Brottspåföljdsmyndighetens och Tullens Årets tjänstehundar premieras på mässan. Priserna lämnas till hundförarna på Arenan på fredagen kl. 15.15 av Kennelklubbens styrelseordförande Esa Kukkonen.

Mera information:
www.koiramessut.fi/sv