Det erbjuds grund- och fortsatt utbildning av många slag för uppfödare och personer som verkar inom olika hundsporter, samt fördjupande utbildning för funktionärer i kenneldistrikt.

Kursutbudet byggs som bäst även i Kennelklubbens digitala lärmiljö Digitassu.

Utbildningar

Årligen arrangeras utbildningshelgen Agria KoiraExpo, som är öppen för alla medlemmar. Programmet utgörs av en omfattande översikt på hundvärlden. I programmet har hänsyn tagits till såväl funktionärer i kenneldistrikt och hundsportföreningar som vanliga hundintressenter.

Kurser

Kenneldistrikt arrangerar varje år flera kurser för olika målgrupper. Ansvariga för kursernas genomförande är distriktsutbildare, som är erfarna hundmänniskor. Du hittar distriktsutbildarnas kontaktuppgifter här.

I kenneldistrikt arrangeras bland annat följande kurser:

• Grund- och fortsättningskurs för uppfödare
  • Grundkurs för provfunktionärer
  • Grundkurs för överdomare
  • Grundkurs för id-märkare
  • Kursen Hunduppfödning idag

Information om kommande kurser hittar du i Kennelklubbens eventkalender och i tidskriften Koiramme – Våra hundar. Kontakta ditt distrikt för att få information om övriga kurser som arrangeras i distriktet.

I listan nedan hittar du utbildningar för funktionärer och medlemmar som arrangeras av Kennelklubbens kansli.

Bekanta dig även med kurser i kompis- och läshundsverksamheten samt evenemang inom ungdomsverksamheten under länkarna nedan:

Utbildningar för funktionärer och medlemmar

24.4.2024 | klo 18.00
Koiranpäivän Agria-webinaari
Webinaari

Terve ja hyvinvoiva koira -webinaari 24.4.2024 klo 18.00

Vuoden toinen Agria-webinaari järjestetään koiranpäivän kunniaksi keskiviikkona 24.4.2024 klo 18 alkaen. Webinaariin on avoin kaikille ja osallistuminen on maksutonta.

Webinaarissa ELL Nina Mahlanen kertoo mitä asioita tulee ottaa huomioon koiran hankinnassa. Miten koiranomistaja voi edistää koiransa terveyttä ja hyvinvointia sekä tietoa siitä. Nina avaa myös sitä mistä koiran hankkija löytää koirien terveystietoja ja miten niitä tulisi hyödyntää koiran hankinnassa.

Nina Mahlanen on toiminut eläinlääkärinä vuodesta 1993 asti. Eläinlääkärin ammatin lisäksi Nina on ollut Kennelliiton jalostustoimikunnassa lähes 15 vuoden ajan, joten hänellä on monipuolinen tausta koirien terveyden ja hyvinvoinnin parissa. Hän on myös kasvattanut koiria 80-luvulta saakka.

Webinaarin luento-osuuden ja tauon jälkeen on keskusteluosio, jossa syvennytään muutamiin aiheisiin tarkemmin. Webinaarin ja keskusteluosion juontaa Kaisa Gold Suomen Kennelliitosta.

Ilmoittaudu webinaariin viimeistään tiistaina 23.4.2024

Webinaarista tehdään tallenne, joka on katsottavissa rajoitetun ajan webinaarin jälkeen. Huomioithan, että tallenne on nähtävissä vain webinaariin ilmoittautuneille.

Lisätietoja webinaarista: koulutus@kennelliitto.fi