Hittills har 7 500 användare registrerat sig för den förnyade Omakoira-tjänsten

Kennelklubbens Omakoira-tjänst förnyades den 10 mars. I den omfattande datasystemreformen slogs tre system samman till den nya tjänsten Omakoira: Omakoira, Kennelklubbens hundregister och medlemsregistret.
- Hittills har 7 500 användare loggat in i den förnyade Omakoira-tjänsten, säger Juha Tenhunen, produktutvecklingschef på Showlink Oy, dotterbolaget till Finska Kennelklubben, som ansvarar för implementeringen av systemet.
Totalt har Omakoira flera tiotusentals användare. I praktiken är en stor del av dem som hittills loggat in aktiva användare av systemet, det vill säga uppfödare, regionala aktörer och ansvariga för medlemsförbund samt anställda på veterinärkliniker.
I likhet med de omfattande reformerna av informationssystemen i allmänhet har också Omakoira-reformen till en början haft problem. Alla användare måste registrera sig på nytt i Omakoira genom stark autentisering, de gamla inloggningsuppgifterna kommer inte längre att fungera. Alla beteendevetare har inte kunnat registrera sig på nytt i systemet, och användarprofilerna för alla som har kunnat logga in har inte visat rätt information.
- Omakoira har inte förlorat någon information, men orsaken till att informationen är osynlig är att informationen från stark autentisering inte alltid har motsvarat den information som personen har lämnat i det tidigare Omakoira-systemet, säger Tenhunen.
Om en person till exempel har använt ett annat förnamn i det gamla systemet än det som banken har rapporterat, eller har bytt efternamn till det gamla systemet utan att korrigera det, har han eller hon inte kopplats till de befintliga uppgifterna och ett nytt konto har skapats för honom eller henne i det nya systemet. I dessa situationer kan dessa kopior av personuppgifter kombineras, varefter situationen återgår till det normala. Programmatisk sammanslagning kan inte göras på mycket lätta grunder bara genom att "gissa" så att data inte kopplas till fel person efter stark autentisering.
Vi har bett om att få en anmälan om problemsituationer till Omakoira e-post och att du ska ange så detaljerad information som möjligt om problemet i meddelandet, så att situationen kan lösas så snabbt som möjligt.
Cirka 400 problematiska situationer har rapporterats till Omakoira e-post, och Finska Kennelklubbens olika informationskanaler har också fått några tiotals förfrågningar varje dag.
- En del situationer har lösts genast genom att användaren har uppdaterat webbläsarens historik, säger Tuula Laitinen, som ansvarar för Finska Kennelklubbens Leppävirta-enhet.
- Det har också förekommit, och kommer att fortsätta att förekomma, korta avbrott på cirka 15 minuter i Omakoira under underhållet av systemet, säger Juha Tenhunen.
Han tackar användarna av Omakoira för deras tålamod. De flesta av problemen efter ibruktagandet kan lösas, och ingenting lämnas ogjort eftersom användaren inte kan logga in i systemet.
- Om du inte har ett akut behov av att använda Omakoira-tjänsten, lönar det sig att vänta tills kontroller av aktiva användares registreringar i systemet har passerat och eventuella fel i systemet har korrigerats, tipsar han också.