Kennelliiton Omakoira-palvelu uudistui 10. maaliskuuta. Laajassa tietojärjestelmäuudistuksessa uudeksi Omakoira-palveluksi yhdistettiin kolme järjestelmää: Omakoira, Kennelliiton koirarekisteri ja jäsenrekisteri.

- Tähän mennessä uudistettuun Omakoira-palveluun on kirjautunut 7 500 käyttäjää, kertoo järjestelmän toteutuksesta vastaava tuotekehitysjohtaja Juha Tenhunen Kennelliiton tytäryhtiö Showlink Oy:stä.

Kaikkiaan Omakoirassa on useita kymmeniä tuhansia käyttäjiä. Käytännössä suuri osa tähän mennessä kirjautuneista on järjestelmän aktiivikäyttäjiä, eli kasvattajia, alueellisia toimijoita ja jäsenyhdistysten vastuuhenkilöitä sekä eläinklinikoiden työntekijöitä. 

Omakoiraan kirjautumisissa on ollut ongelmia

Kuten laajoissa tietojärjestelmäuudistukset yleensä, myös Omakoira-uudistuksessa on ollut alun ongelmia. Kaikkien käyttäjien pitää rekisteröityä uudelleen vahvan tunnistautumisen kautta Omakoiraan, vanhat tunnukset eivät enää toimi. Kaikki käyttäytyjät eivät ole päässeet rekisteröitymään uudelleen järjestelmään, eivätkä kaikkien kirjautumaan päässeiden käyttäjäprofiilit ole näyttäneet oikeita tietoja.

- Omakoira ei ole kadottanut mitään tietoja, vaan syy tietojen näkymättömyyteen on se, että vahvasta tunnistautumisesta tulevat tiedot eivät ole aina täsmänneet niihin tietoihin, joita henkilö on antanut aiempaan Omakoira-järjestelmään, kertoo Tenhunen. 

Jos henkilö on esimerkiksi käyttänyt vanhassa järjestelmässä eri etunimeä kuin mitä pankki ilmoittaa, tai on vaihtanut sukunimeään korjaamatta siitä vanhaan järjestelmään, ei hän ole yhdistynyt jo olemassa olevaan tietoon, ja hänelle on luotu uuteen järjestelmään uusi tunnus. Näissä tilanteissa nämä henkilötiedon kopiot saadaan yhdistettyä, jonka jälkeen tilanne normalisoituu. Ohjelmallista yhdistämistä ei voida tehdä kovin kevein perustein vain "arvailemalla", jotta tiedot eivät vahvan tunnistautumisen jälkeen linkity väärään henkilöön.

Ongelmatilanteita ratkotaan omakoira-sähköpostin kautta

Ongelmatilanteista on pyydetty raportoimaan omakoira-sähköpostiin, ja liittämään mukaan viestiin mahdollisimman tarkat tiedot ongelmasta, jotta tilanteet pystytään ratkaisemaan mahdollisimman nopeasti. 

Ongelmatilanteita on raportoitu omakoira-sähköpostiin noin 400, ja Kennelliiton neuvonnan eri kanaville on myös tullut päivittäin muutamia kymmeniä kyselyitä. 

- Joitain tilanteita on pystytty ratkomaan jo heti sillä, että käyttäjä on päivittänyt selaimensa historiatiedot, kertoo Kennelliiton Leppävirran yksikön vastaava Tuula Laitinen.

Omakoira-järjestelmässä lyhyitä huoltokatkoksia 

- Omakoirassa on myös ollut, ja tulee nyt käyttöönoton alkuvaiheessa edelleenkin olemaan lyhyitä, noin 15 minuutin pituisia käyttökatkoksia, kun järjestelmää huolletaan, kerto Juha Tenhunen. 

Hän kiittää Omakoiran käyttäjiä kärsivällisyydestä. Suurin osa käyttöönoton jälkeisistä ongelmista saadaan kyllä ratkaistua, eikä mikään asia jää hoitamatta siksi, ettei käyttäjä pääse kirjautumaan järjestelmään.

- Jos ei ole akuuttia tarvetta käyttää Omakoira-palvelua, niin kannattaa odotella, että pahin ruuhka järjestelmän aktiivikäyttäjien rekisteröintien varmentamisessa on mennyt ohi, ja järjestelmässä ilmenneet mahdolliset virheet on korjattu, hän neuvoo myös.