Finska Kennelklubbens nya Omakoira
Saksanpaimenkoira ja tietokone
Registrering och inloggning i den nya Omakoira
Labradorinnoutaja katselee läppärin ääressä istuvaa ihmistä. Ihmisestä näkyy vain käsi, koira on kuvassa pääosassa.

 

Allmänt

Varför har reformen genomförts?

Utvecklingen av Kennelklubbens datasystem inleddes eftersom tekniken i de gamla systemen inte längre lämpade sig för utveckling av alla viktiga funktioner. Under det långa utvecklingsprojektet har användarnas behov och önskemål utretts i stor utsträckning. Man har strävat efter att utveckla funktionerna i den nya Omakoira-tjänsten så att de blir mer användarorienterade. Dessutom kommer administrationen av tjänsten och utvecklingen av funktionerna att bli mer flexibla i fortsättningen. Målet med utvecklingsprojektet har därför varit att genomföra en centraliserad tjänst som stödjer medlemmens elektroniska ärendehantering så bra som möjligt och gör den smidigare.

Vad innehåller den nya Omakoira-tjänsten?

I den nya OmaKoira-tjänsten förenas Kennelklubbens medlemsregister och hundregister, som tidigare var separata, samt den gamla OmaKoira. I den nya tjänsten kan alla, oberoende av medlemskap i Kennelklubben, elektroniskt bland annat anmäla valpkullar, ansöka om championat, anmäla importhundar samt anmäla hundar till databasen om id-märkningar. I fortsättningen hanteras dessutom Kennelklubbens medlemskap, dvs. medlemskap eller utträde ur medlemskapet, i OmaKoira-tjänsten.

I fortsättningen kan icke-medlemmar göra olika godkännanden i tjänsten elektroniskt, till exempel som ägare till en hanhund godkänna valpkullen och göra en överlåtelse av hundens avelsrätt.

Vem använder den nya Omakoira-tjänsten?

Den nya OmaKoira-tjänsten är avsedd för alla Kennelklubbens kunder som använder elektroniska tjänster, till exempel Kennelklubbens personmedlemmar, kenneldistrikt, rasklubbar, medlemsföreningar, veterinärstationer, Kennelklubbens och Showlinks personal samt andra personer som använder Kennelklubbens elektroniska tjänster. De funktioner som är tillgängliga i tjänsten OmaKoira anpassas efter användarens kvalifikationer, förtroendeuppdrag och andra rättigheter (t.ex. Kennelklubbens tjänstemän).

OmaKoira-mobilappen och e-tidningen Koiramme är Kennelklubbens medlemstjänster som endast medlemmar kan logga in på.

Vilka gamla system ersätter den nya Omakoira-tjänsten?

I den nya tjänsten OmaKoira slås Kennelklubbens medlemsregister, hundregistret och den gamla OmaKoira samman. Uppgifterna i medlemsregistret används i Kennelklubben för att hantera medlemsuppgifter, medlemsfakturering och postning av tidningen Koiramme. Kennelklubbens hundregister är en databas som används av Kennelklubben och Showlink och som används till exempel för att sköta registreringar, behandla hundens hälsouppgifter, bevilja utställningar samt behandla ansökningar om kennelnamn, ansökningar om championat och ägarbytesärenden. OmaKoira är ett elektroniskt ärendehanteringssystem som används till exempel av Kennelklubbens medlemmar, hundägare, medlemsföreningar och veterinärstationer.

 

Användning av den nya Omakoira-tjänsten

Hur börjar jag använda tjänsten?

1. Skapa ett användarnamn och registrera dig i tjänsten med stark autentisering med hjälp av bankkoder eller mobilcertifikat.

2. Se till att du har en giltig e-postadress. Den blir ditt nya användarnamn.

3. Ange ett starkt lösenord efter autentiseringen. Om du vill kan du ta i bruk en säkrare tvåstegsinloggning i inställningarna för OmaKoira.

Närmare anvisningar för registrering och inloggning hittar du här!

Jag är inte medlem i Kennelklubben – hur börjar jag använda tjänsten?

Du börjar använda tjänsten på samma sätt som en medlem. Alla som använder den nya OmaKoira-tjänsten skapar sina egna koder och registrerar sig med stark autentisering. Anvisningar för detta finns i den översta frågan.

Hur uppdaterar jag mina uppgifter?

Du kan granska och uppdatera dina egna uppgifter i OmaKoira i menyn Mina uppgifter– Personuppgifter till vänster. Där kan du:
– uppdatera till exempel dina adressuppgifter, ditt telefonnummer och ditt tilltalsnamn
– byta en e-postadress som fungerar som ditt användarnamn med stark autentisering

Posti uppdaterar även i fortsättningen automatiskt medlemmarnas namn- och adressuppgifter i samband med adressändringen i Finska Kennelklubbens medlemsregister, om du inte separat har förbjudit utlämning av dina uppgifter till andra organisationer.

Överförs hundens vaccinations- och hälsouppgifter från den gamla tjänsten till den nya?

Ja, de överförs!

Hur fungerar engångsinloggning och vem är den avsedd för?

I tjänsten finns också möjlighet till engångsinloggning med bankkoder – i detta fall registrerar sig användaren inte i tjänsten. Observera att engångsinloggningen endast riktar sig till dem som inte i övrigt använder OmaKoira-tjänsten, utan besöker den en gång, till exempel när de gör en ägaranmälan för en hund eller som ägare till en hanhund godkänner valpkullen. Om du använder OmaKoira-tjänsten mer regelbundet, skapa ett användarnamn för dig själv.

Vad är nyckeln som andra användare kan använda för att välja mig i tjänsten?

I dina personuppgifter kan du skapa en unik nyckel som används i OmaKoira-tjänsten om till exempel en förening, rasklubb eller ett kenneldistrikt behöver lägga till en förtroendeuppgift eller behörighet för dig. Den unika nyckeln ersätter användningen av medlemsnummer, namn och e-postadress och ger extra säkerhet vid behandlingen av personuppgifter.

Var hittar jag inställningarna för tjänsten?

Till höger, under ditt eget namn i menyn hittar du:
– tjänstens språkval – välj finska eller svenska
– byte av lösenord
– inställningar
– utloggning 

Var kan jag välja samtycke till marknadsföring?

I menyn Inställningar hittar du även valen för samtycke till marknadsföring – gå in och ge ditt samtycke så att vi kan betjäna dig enligt dina önskemål med marknadsföringsmeddelanden och nyhetsbrev utöver medlemsmeddelanden. I menyn Inställningar hittar du även användarvillkoren för den nya OmaKoira-tjänsten och -mobilappen.

Var kan jag ge andra tillstånd?

I inställningarna kan du godkänna andra tillstånd, till exempel 
– får veterinärerna spara vaccinationsuppgifter om dina hundar i Kennelklubbens system (endast medlemmar i Kennelklubben)
– får ditt namn och din hemort visas som hundens ägare eller uppfödare i Avelsdatasystemet

Hur gör jag ett ägarbyte av hunden?

För att göra ägarbyte behöver du även i fortsättningen alltid hundens registreringsnummer och en fullmaktsnyckel, men tillvägagångssättet ändras – på grund av systemförändringarna fungerar de gamla fullmaktsnycklarna i hundarnas ägarintyg inte i den nya tjänsten OmaKoira.

I den nya OmaKoira-tjänsten skapar ägaren en fullmaktsnyckel för hunden vid behov för ägarändringar och överlämnar fullmaktssnyckeln till den nya ägaren som ägandet ska överföras till eller delas med. 

Ägaren kan dela hundens ägande med 1–2 andra personer, förutom hundar som har registrerats i databasen över id-märkningar, som endast kan ha en ägare som har angetts i databasen. 

 

Stöd och hjälp

Var hittar jag mer information?

Uuden Omakoira-palvelun infopallura

Närmare anvisningar för registrering i den nya OmaKoira-tjänsten hittar du på den här sidan. När du har loggat in i den nya OmaKoira-tjänsten hittar du blå infobollar (se symbolen ovan) där du kan klicka för att få anvisningar och tips om de funktioner som infobollen finns bredvid. Dessutom innehåller tjänsten anmärkningstexter som leder användaren vidare. Obs! Vissa funktioner kan fortfarande sakna instruktioner, men de kommer att läggas till vid behov.

Tjänsten fungerar inte – vad ska jag göra?

Den nya OmaKoira-tjänsten kommer att utvecklas ytterligare efter ibruktagandet, vilket innebär att tjänsten kan behöva uppdateras och underhållas oftare efter ibruktagandet. I dessa situationer visas ett meddelande om ett underhållsavbrott i tjänsten, varvid tjänsten inte fungerar. Vi försöker hålla avbrotten så korta som möjligt. 

Jag har glömt mitt lösenord. Hur ska jag göra?

Du kan själv byta ett glömt lösenord i tjänsten med stark autentisering.

Min adress ändrades. Hur ska jag göra?

I samband med adressändringen uppdaterar Posti automatiskt adressuppgifterna till Kennelklubben, om du inte separat har förbjudit utlämnande av dina uppgifter till andra organisationer. Du kan också själv uppdatera dina adressuppgifter i OmaKoira under menyn Mina uppgifter – Personuppgifter.

Var kan jag få hjälp?

Den nya OmaKoira-tjänsten har testats omfattande, men det finns alltid saker med IT-systemen som kommer fram först när användarna verkligen börjar använda systemet. Om du stöter på ett fel eller upptäcker brister i de uppgifter som visas i systemet kan du skicka ett e-postmeddelande till adressen omakoira@kennelliitto.fi. Beskriv problemet så detaljerat som möjligt i ditt meddelande och bifoga vid behov en skärmdump.

Var kan jag ge respons?

I den nya OmaKoira-tjänsten finns möjlighet att ge respons direkt via funktionen "Ge respons" om tjänstens olika funktioner och sidor. Du hittar responsfunktionen längst ned till höger på varje sida. När du har loggat ut kan du ge allmän respons om hela systemet.