Rekisteröidyn rotukoiran nimi muodostuu kasvattajan kennelnimestä sekä sen perään annetusta nimestä, joka yksilöi kasvattajan kasvattamat pennut. Kennelnimen voisi ajatella olevan ikään kuin koiran sukunimi. Koiran nimi voi olla esimerkiksi Hyppytassun (kennelin nimi) Hurmaava Heikki tai Mostbeloved (kennelin nimi) Lovely Lily.

Kennelnimen myöntää kasvattajalle kansainvälinen kennelunioni FCI, jonka verkkosivuilta näkee, mitkä kennelnimet ovat tällä hetkellä käytössä. FCI myös määrää niistä säännöistä, joita kansallisten kennelliittojen on noudatettava koirien kennelnimien rekisteröinneissä.

Jos kasvattajalla ei ole kennelnimeä, on koiralla yhdestä sanasta koostuva nimi kuten Heikki tai Lily. Saman pentueen pentujen nimissä ei saa olla samoja etu- tai takaliitteitä.

Rekisteröityjen koirien nimien pituuksista ja muista koiranpentuja nimettäessä huomioon otettavista asioista ohjeistetaan Kennelliiton koirarekisteriohjeessa. Koiran nimi saa kennelnimen lisäksi olla mahdolliset sanojen välit ja väliviivat mukaan lukien korkeintaan 30 merkin pituinen. Kennelliitolla on oikeus olla hyväksymättä sopimattomaksi katsomansa nimi.

Kasvattajan koiralle antama nimi harvemmin jää koiran kutsumanimeksi. Usein kutsuma- tai lempinimi saattaa olla esimerkiksi lyhennelmä kasvattajan antamasta koiran virallisesta nimestä, kertoo Suomen Kennelliiton asiantuntija Johanna Kuru. Useimmiten uusi omistaja haluaa itse keksiä kutsumanimen. Kasvattajien keskuudessa suosittuja tapoja nimetä pentueet ovat esimerkiksi nimeäminen jonkin teeman mukaisesti tai saman alkukirjaimen perusteella.

Nimitrendejä on aina ollut

Suosituissa koirien kutsumanimissä on aina ollut trendejä, jotka ovat vaihdelleet eri aikakausina. Viimeisten vuosikymmenten aikana esimerkiksi erilaiset tv-sarjat, artistit ja muut populaarikulttuurin ilmiöt ovat vaikuttaneet vahvasti myös koirien nimeämiseen. Nykyisin koirille annetaan yhä useammin myös ihmisten niminä suosittuja nimiä. Kuitenkin myös monet perinteiset koirien nimet ovat yhä pitäneet pintansa.

Kennelliiton koirarekisteristä voi poimia suuntaa-antavaa tietoa koirien suosituista nimistä katsomalla, millaisia nimiä erityisesti kennelnimettömät kasvattajat ovat pennuilleen antaneet.

Vuonna 2020 suosituin pennun nimi oli Luna

Vuonna 2020 rekisteröityjen pentujen joukossa suosituin nimi oli Luna. Nimi tarkoittaa latinaksi kuuta ja se onkin roomalaisten Kuun jumalatattaren nimi. Luna on myös tullut tutuksi Harri Potter-kirjasarjan keskushenkilönä. Toiseksi suosituin nimi oli perisuomalainen Sisu. Top-kymppiin sijoittuivat myös Hertta, Martta, Hilla, Aava, Alma, Ruska, Usva ja Pyry.

Kansainväliset tähdet ja hahmot inspiroivat koiran nimeämisessä

Pentuja nimettiin viime vuonna myös kansainvälisistä elokuvista, tv-sarjoista ja populaarikulttuurista tutuilla nimillä. Erityisen suosittuja nimiä olivat:

• Sylvester Stallonen elokuvissa esittämät nyrkkeilysankari Rocky ja toimintasankari Rambo
  • Sarjakuvista ja elokuvista tuttu miekkailu- ja piiskankäyttötaidoistaan kuuluisaksi tullut supersankari Zorro
  • Tähtien sota -elokuvista tutut Jedi (=yleisnimitys jediritarikuntaan kuuluvista rauhanvartijahahmoista) ja jedimestari Yoda
  • Astrid Lindgrenin luoma satuhahmo Peppi, joka on suunnattoman voimakas ja käytökseltään ehkä hieman kapinallinen tyttö
  • 1950-luvun johtava teini-idoli ja laulaja Elvis sekä Adele, joka on yksi 2000-luvun suosituimmista naisartisteista.

Suomalaissankareita listassa ei juuri näkynyt kestosuosikki Rokkaa (Tuntematon Sotilas) lukuun ottamatta.

Perinteisetkin koirien nimet kelpaavat yhä

Perinteisesti suositut koirien nimet, kuten esimerkiksi Remu, Pimu, Kamu, Jekku, Jeppe, Piki ja Mosku ovat säilyttäneet suosionsa vielä tänäkin päivänä. Viime vuonna suosituin näistä oli Remu.

Vanhahtavat ihmisnimet ovat muodissa

Tavalliset ihmisten nimetkin ovat jo aikojen saatossa olleet suosittuja koirien niminä ja ­­­tämä pätee edelleen nykyäänkin. Perinteisiä suomalaisia nimiä kuten Almaa, Sisua, Suloa, Onnia, Herttaa, Hilmaa, Marttaa ja Urhoa annettiin vuonna 2020 rekisteröidyille pennuille erityisen usein.  Nämä nimet olivat suosittuja lapsen etunimiä 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä.

Kestosuosikkeja ovat luonnosta ja sen ilmiöistä kumpuavat nimet

Eräs käytetty kategoria koiria nimettäessä on luonnosta ja luonnonilmiöistä inspiraationsa saaneet koirien nimet. Tällaisia nimiä tilastoista löytyy paljonkin, suosituimpina tänä päivänä esimerkiksi Hilla, Ruska, Usva, Pyry, Kuura, Lumi, Halla ja Viima. Luonnon ja luonnonilmiöiden mukaan annetut koirien nimet ovat olleet suosittuja jo pitkin vuosikymmeniä ja kuuluvat näin jo enimmäkseen perinteisten koirannimien joukkoon.

suomenpystykorvanpentu
Kennelnimi
  • Kennelnimen myöntää kasvattajalle kansainvälinen kennelunioni FCI.
  • FCI määrää säännöistä joita kansallisten kennelliittojen on noudatettava koirien kennelnimien rekisteröinneissä.
  • Rekisteröityjen koirien nimien pituuksista ja muista koiranpentuja nimettäessä huomioon otettavista asioista ohjeistetaan Kennelliiton koirarekisteriohjeessa.
  • Koiran nimi saa kennelnimen lisäksi olla mahdolliset sanojen välit ja väliviivat mukaan lukien korkeintaan 30 merkin pituinen.
  • Kennelliitolla on oikeus olla hyväksymättä sopimattomaksi katsomansa nimi.