Kennelliitto ja Agria Eläinvakuutus luovuttavat palkinnon vuosittain joulukuussa järjestettävillä Koiramessuilla. Vuonna 2023 aktiviteettirahastosta myönnettiin 4500 euroa Suomen Pystykorvajärjestö-Finska Spetsklubben ry:lle sekä Havannalaiset ry:lle molempien järjestöjen työstä edustamiensa rotujen terveyden eteen.

Suomen Pystykorvajärjestö-Finska Spetsklubben ry on yksi vanhimmista rotujärjestöistä Suomessa. Vaikka yhdistyksen edustamien rotujen osalta mennään käyttöominaisuudet edellä, niin terveyteen on kiinnitetty koko ajan enemmän huomiota. Suomenpystykorvilla on mm. juuri aloitettu uusi geenitutkimus. Sekä suomenpystykorvilla että pohjanpystykorvilla on käytössä epilepsian vähentämiseksi ns. EPI-luku, jolla on saatu hyviä tuloksia ja epilepsia on kummassakin rodussa vähentynyt merkittävästi. EPI-luku on rotujärjestön oma innovaatio. Pystykorvajärjestö edustaa suomenpystykorvia, karjalankarhukoiria ja pohjanpystykorvia ja kaikilla roduilla on myös voimassa oleva PEVISA eli perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelma.

Havannankoirien terveystilanne on kokonaisuudessaan hyvä, mutta siitä huolimatta työtä koirien terveyden eteen tehdään jatkuvasti. Yhdistys kerää aktiivisesti tietoa havannankoirien terveydestä, käytöksestä ja lisääntymisestä. Kaikki yhdistyksen jalostustoimikunnan tai sen jäsenten tietoon 1.7.2013 jälkeen tuodut terveystiedot ovat julkisia. Päätöksellä pyritään luomaan avoimuuden ilmapiiriä ja kannustamaan koko jäsenistöä kertomaan avoimesti rodun terveydestä koko rodun hyödyksi. Havannalaiset ry on jo pitkään tehnyt yhteistyötä Hannes Lohen Koirageenit-tutkimusryhmän kanssa ja yhdistys tukee jäsenien omistamien koirien terveystutkimuksia. Rodulle tehdään paljon terveystutkimuksia vapaaehtoisesti ja rodulla on myös voimassa oleva PEVISA eli Perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelma.

Lue lisää aiempien vuosien palkituista:
2022 - Suomen Sileäkarvaiset Noutajat ry ja Suomen Ranskanbulldoggit ry
2019 - Erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ ry:n Ressu-toiminta ja Hypokoirat ry
2018 - Yliopistollisen eläinsairaalan koirien veripankki ja Kennelliiton lukukoiratoiminta
2017 - Suomen kromfohrländer ry, Labradorinnoutajakerho ry ja Suomen Cavalier Kingcharlesinspanieliyhdistys ry