Suomessa hyväksyttyjä koirarotuja on lähes 350

Kansainvälinen koiranjalostusliitto FCI on hyväksynyt 360 rotua, joista Suomessa rekisteröityjä on noin 320. Suomessa voi rekisteröidä myös Pohjoismaisen Kennelunionin (PKU) hyväksymiä koirarotuja, joita on yhteensä 20.

Rotumääritelmä kuvailee koirarodun ihanneyksilön

Jokaisesta rodusta on laadittu oma rotumääritelmänsä, joka kuvaa kyseisen rodun ihanneyksilöä. Rotumääritelmästä vastaa kunkin rodun alkuperä- tai vastuumaa. Esimerkiksi Suomi vastaa kotimaisten koirarotujemme - suomenpystykorvan, suomenajokoiran, suomenlapinkoiran, lapinporokoiran ja karjalankarhukoiran - rotumääritelmistä.

Koiranäyttelyissä rodut arvostellaan näiden rotumääritelmien mukaan. Rotumääritelmissä ei kuitenkaan kuvata pelkästään koiran ulkonäköä. Sieltä löytyy myös tietoa koiran historiasta, käyttötarkoituksesta sekä käyttäytymisestä ja luonteesta. Siksi jokaisen koiran hakkimista harkitsevan kannattaa käydä tutustumassa rotumääritelmiin.

Koirarodut on jaettu ryhmiin alkuperäisen käyttötarkoituksensa tai ulkoisten piirteidensä mukaan

FCI on jakanut koirarodut kymmeneen ryhmään alkuperäisen käyttötarkoituksen tai ulkonäön perusteella. Esimerkiksi roturyhmään FCI 8 (Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat) kuuluu pääosin sellaisia koirarotuja, jota on perinteisesti käytetty metsästäjän apuna riistan ylösajajana ja noutajana. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että nykypäivänä kyseiseen roturyhmään kuuluvia koirarotuja kuten cockerspanielia tai kultaistanoutajaa käytettäisiin pääosin näissä tehtävissä.

FCI:n roturyhmät

Alla olevista linkeistä pääsee tutustumaan eri roturyhmiin kuuluviin koirarotuihin ja niiden rotumääritelmiin:

FCI 1 Lammas- ja karjakoirat (paitsi sveitsinpaimenkoirat)

FCI 2 Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat

FCI 3 Terrierit

FCI 4 Mäyräkoirat

FCI 5 Pystykorvat ja alkukantaiset koirat

FCI 6 Ajavat ja jäljestävät koirat

FCI 7 Seisovat lintukoirat

FCI 8 Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat

FCI 9 Seura- ja kääpiökoirat

FCI 10 Vinttikoirat

Katso, mitkä koirarodut ovat olleet edellisvuonna suosituimpia:

Kennelliiton Hankikoira-sivustolta löytyy kattavat esittelyt noin yli 200 rodusta. Mukana on muun muassa Suomen 100 suosituinta rotua. Tutustu esittelyihin. Itsellesi sopivia koirarotuja voit pohtia myös Kennelliiton Tuleeko meille koira? -verkkokurssilla. Kaikille avoimen ja maksuttoman kurssin löydät Kennelliiton verkko-oppimisympäristö Digitassusta. Alla oleva video on osa kurssin oppimismateriaaleja.