Paperiasiat kuntoon!

Kaupasta kauppasopimus

Koiran kaupasta tulee aina tehdä virallinen kauppasopimus kirjallisena. Jos koira on Kennelliiton rekisteröimä, kauppahintaan kuuluu rekisteritodistus. Ilman rekisteritodistusta ei voi olla varma pennun tai sen vanhempien alkuperästä. Rekisteröimätöntä pentua ei saa myydä minkään rotunimikkeen alla.

Tunnistusmerkintä on koiran turva

Vuodesta 2009 kaikki Kennelliiton rekisteriin merkittävät koiranpennut on pitänyt tunnistusmerkitä. Tunnistusmerkintänä käytetään mikrosirua tai tatuointia ja merkinnän saa koiralle oman paikkakunnan eläinlääkäriltä. Tunnistusmerkintä on pakollinen virallisiin näyttelyihin ja kokeisiin osallistuville koirille. Siitä on myös hyötyä, jos koira karkaa tai se varastetaan. Merkinnän avulla viranomaiset löytävät koiran omistajan tarvittaessa nopeastikin. Lisäksi koirien tunnistusmerkitseminen varmistaa terveystutkimuslausuntojen antamisen ja tallentamisen oikealle koiralle.

Kasvattajat tunnistusmerkitsevät pennut jo ennen luovutusta. Pennunostajan tehtäväksi jää omistajatietojensa ilmoittaminen Kennelliiton omistajarekisteriin eli omistajailmoituksen tekeminen.

Omistajailmoitus ja -muutos kätevästi Omakoira-palvelulla tai Omakoira-mobiilisovelluksella

Pennun ostaja on yleensä koiran ensimmäinen omistaja. Ensimmäinen omistaja joko tekee tai käy hyväksymässä pennun kasvattajan tekemän maksuttoman omistajailmoituksen. Jos koira vaihtaa omistajaa, puhutaan omistajamuutoksesta. Sen tekeminen on maksullista (katso hinnasto).

Jos kasvattaja tekee omistajailmoituksen pennunostajan puolesta, pennunostajan täytyy käydä hyväksymässä ilmoitus hänelle tulleen sähköpostin kautta. Jos pennunostaja tekee omistajailmoituksen itse, siihen tarvitaan kertakäyttöistä valtuutusavainta, joka löytyy rekisteritodistusken omistajailmoitusosasta. Ilmoituksen voi tehdä Omakoira-palvelussa tai Omakoira-mobiilisovelluksella (mobiilisovellus on vain Kennelliiton jäsenille).

Jos koira myöhemmin vaihtaa omistajaa, uusi omistaja tekee omistajamuutoksen Omakoira-palvelussa tai -mobiilisovelluksessa. Siihen tarvitaan valtuutusavain edelliseltä omistajalta. Edellinen omistaja löytää tämän Omakoira-palvelun Koirat-välilehdeltä kyseisen koiran kohdalta.

Omistajailmoituksen voi myös tehdä täyttämällä valmiin omistajailmoituslomakkeen ja liittäen mukaan kopion koiran kauppakirjasta tai rekisteritodistuksesta.

Downloadable file
Omistajailmoituksen ja -muutoksen tekeminen Omakoira-palvelussa
Koiran omistajailmoituksella tarkoitetaan koiran ensimmäisen omistajan/omistajien merkitsemistä. Omistajamuutoksesta puhutaan silloin, jos sama koira myydään myöhemmin uudelle omistajalle/omistajille. Omistajailmoituksen voi tehdä kätevästi sähköisessä Omakoira-palvelussa tai Omakoira-mobiilisovelluksella.
Updated 11.4.2022
Omistajailmoituksen ja -muutoksen tekeminen Omakoira-palvelussa
Updated
The form can be filled and saved
Lomake omistajailmoituksen tai -muutoksen tekemiseen
Tällä lomakkeella voit tehdä koirallesi omistajailmoituksen tai -muutoksen. Postita huolellisesti täytetty lomake osoitteeseen Suomen Kennelliitto, Omistajailmoitukset, PL 20, 79101 Leppävirta tai lähetä lomake sähköpostin liitetiedostona skannattuna ja allekirjoitettuna osoitteeseen rekisterointi@kennelliitto.fi. Kennelliiton jäsen tekee omistajailmoituksen tai -muutoksen kätevimmin Omakoira-palvelun kautta.
Updated 28.6.2019
Omistajailmoitus tai -muutos
Ägaranmälan
Med denna blankett kan du göra ägaranmälan eller -ägarbyte på din hund. Fyll i blanketten noggrant och posta den till adressen Finska Kennelklubben, Ägaranmälningar, PB 20, 79101 Leppävirta. Du kan också skanna den ifyllda blanketten och skicka den som bilaga till ett e-postmeddelande till rekisterointi@kennelliitto.fi. Vänligen se till att du undertecknar din anmälan.
Du som är medlem i Finska Kennelklubben gör ägaranmälan eller -byte allra smidigast på Omakoira-tjänsten.
Updated
Ownership declaration or change of ownership
Use this form to make an ownership declaration or change of ownership for your dog. Mail the completed form to the Finnish Kennel Club, Omistajailmoitukset, PL 20, 79101 Leppävirta or send the form as an e-mail attachment scanned and signed to rekisterointi@kennelliitto.fi. Members of the Kennel Club can make the ownership declaration or change of ownership conveniently through the Omakoira service.

Omistajatieto jalostustietojärjestelmään?

Koiran omistajatieto voidaan julkaista Kennelliiton jalostusjärjestelmässä, jos koiranomistaja antaa siihen luvan. Lupa annetaan Omakoira-palvelussa Henkilötiedot-välilehdellä. Tietojen julkaisemisesta on hyötyä esimerkiksi silloin, jos koira katoaa. Kun omistajan tiedot löytyvät jalostustietojärjestelmästä, löytäjä voi saada yhteyden omistajaan ja koira palautua nopeasti kotiin.

Rokotukset suojaavat koiraa taudeilta

Vastuullinen koiranomistaja pitää koiran rokotuksen kunnossa pennusta lähtien. Rokottamisen tarkoituksena on suojata koiraa tartuntatauteja vastaan. Raivotauti- ja penikkatautirokotukset ovat näyttelyissä ja kokeissa käyville koirille pakollisia. Suositeltavia ovat myös rokotukset tarttuvaa maksatulehdusta ja parvoviruksen aiheuttamaa ripulia sekä kennelyskää vastaan.

Koiralle vakuutus

Suurimmalla osalla suomalaisista vakuutusyhtiöistä on koiralle lemmikkieläinvakuutus. Kattavimman turvan koiralle saa, jos vakuutus otetaan jo pikkupentuaikana. Yleensä vakuutukset on luokiteltu seuraavasti:

• Perusvakuutus: korvaa yleensä koiran menetyksen, kun koira kuolee, katoaa, vahingoittuu tai sairastuu niin pahoin, että se on lopetettava.
  • Käyttökoiran vakuutus: tarkoitettu metsästys-, palvelus- ja siitoskoirille.
  • Eläinlääkärikuluvakuutus: koiran hoitoja tutkimuskuluja varten sairauden ja tapaturman yhteydessä.
  • Henkivakuutus: korvaa koiran menetyksen sairaus- tai tapaturmaisessa kuolemassa.
  • Vastuuvakuutus: koiran ulkopuolisille aiheuttamien henkilö- ja esinevahinkojen varalle.
  • Kasvattajan pentuevakuutus: korvaa pentueen menetyksen ja eläinlääkärikuluja, jos pennuilla on ollut piileviä tai perinnöllisiä vikoja.

Koiran kuoleman ilmoittaminen

Koiran kuolintiedot eivät päivity Kennelliiton järjestemään automaattisesti. Kuolinilmoituksen voi tehdä helpoimmin Omakoira-palvelussa tai Omakoira-mobiilisovelluksessa.

Jos kuolinilmoitusta ei ole mahdollista tehdä sähköisesti, voi sen tehdä myös vapaamuotoisena kirjallisena ilmoituksena. Ilmoituksessa tulee näkyä koiran nimi ja rekisterinumero, kuolinaika ja -syy sekä omistajan allekirjoitus. Ilmoituksen voi skannata tai valokuvata ja lähettää sähköpostin liitteenä osoitteeseen: rekisterointi@kennelliitto.fi tai postitse: Suomen Kennelliitto - Showlink Oy, PL 20, 79101 Leppävirta.