Kennelliiton toiminnan piirissä on jopa 70 eri koiraharrastuslajia

Sopivaa harrastuslajia miettiessä kannattaa aloittaa esimerkiksi Kennelliiton tai kennelpiirien nettisivuilta. Kennelpiirien kautta löydät oman alueesi toimintaa, kuten koiranäyttelyitä, kokeita ja kilpailuja, nuoriso-, kaveri- ja lukukoiratoimintaa sekä erilaisia kursseja ja koulutusta. Kennelpiirit ympäri Suomen järjestävät toimintaa koiranomistajille samoin kuin rotujärjestöt, joiden puoleen kannattaa kääntyä erityisesti omalle rodulle sopivien harrasteiden löytämiseksi.

Kennelpiirit ovat Kennelliiton jäsenyhdistyksiä ja alueellisia toimijoita, joiden jäseninä puolestaan on monenlaisia paikallisia koiraharrastus- ja rotuyhdistyksiä. Kennelpiirien ja niiden jäsenyhdistysten kautta onkin helppo saada tietoa oman alueensa koiraharrastusmahdollisuuksista, kokeilla uutta ja vaikkapa koota oma lenkkiporukka.

Yhä laajenevasta koiraharrastusten kirjosta löytyykin taatusti kaikille sopiva tapa toteuttaa itseään, saada uusia tuttavuuksia ja nauttia kivasta yhdessä tekemisestä parhaan ystävän kanssa.Koiran kanssa ei kuitenkaan aina tarvitse lähteä mukaan järjestettyyn toimintaan. Harrastaa voi myös kotioloissa.

Näyttelyt, kokeet ja kilpailut ovat Suomessa erittäin suosittuja. Vuosittain näyttelykäyntejä on yli 175 000 ja kokeiden osallistumiskäyntejä on yli 177 000. Ensimmäinen koiranäyttely järjestettiin jo vuonna 1891. Koiranäyttelyiden jälkeen selvästi suosituin harrastusmuoto on agility.

Tutustu eri harrastuslajeihin

Lisätietoa koiranäyttelyistä

Kennelliiton tapahtumakalenteri

Koirat nauttivat yhdessäolosta omistajiensa kanssa ja kaipaavat yhteistä tekemistä ja aktivointia. Tärkeintä on, että molemmilla on hauskaa ja nautitte yhteisestä ajasta.

Jokaisen koiran oikeuksiin kuuluu, että sille opetetaan tietyt perusasiat. Tällaisia ovat tavallisimmat käytöstavat, kuten odottaminen, luoksetulo ja kontakti ohjaajaan.

Koira tulee myös opettaa siihen, että sitä käsitellään, putsataan korvia ja hoidetaan turkkia. Koira ei osaa näitä asioita automaattisesti. Perusasiat osaavan koiran kanssa on mukava kulkea julkisilla paikoilla ja harrastaa yhdessä.

Monilla rotujärjestöillä ja koirayhdistyksillä on omaa harrastustoimintaa, tiedot löytyvät yhdistysten kotisivuilta. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy, miten toimintaan pääsee mukaan.

Koirakouluja löytyy ympäri Suomen, perustottelevaisuus- ja pentukurssien lisäksi lajikirjo on todella kattava. Esimerkiksi erilaiset aktivointi- ja temppukurssit ovat nykyään koirakoulujen perusohjelmistoa.

Tutustu ja etsi juuri teille mieleistä yhteistä tekemistä!

Mukaan kaverikoira- tai lukukoiratoimintaan

Kennelliitto tarjoaa jäsenilleen myös koulutusta kaverikoiratoimintaan sekä lukukoiratoimintaan.

Lisätietoa kaverikoiratoiminnasta

Lisätietoa lukukoiratoiminnasta