Sankarikoira on hengenpelastaja

Koirat ovat ihmisten parhaita ystäviä ja ne voivat joskus jopa pelastaa ihmishenkiä. Kennelliitto haluaakin palkita tällaisia sankarillisesti toimivia koiria myöntämällä Sankarikoiran arvoja ja kunniamainintoja. Kennelliitto on palkinnut koiria sankariteoista jo 1970-luvulta lähtien. Sankarikoira-arvonimiä myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 1997. Sankarikoira® on Kennelliiton rekisteröimä tavaramerkki.

Sankarikoiran arvon tai kunniamaininnan voi saada koira, joka on pelastanut ihmisen (tai useampia ihmisiä), joka on välittömässä tai suuressa hengenvaarassa. Näitä palkintoja ei myönnetä toisen koiran tai eläimen pelastamisesta. Sankarikoirat edustavat hyväluonteisia ja ihmisrakkaita koiria, jotka ovat teoillaan osoittaneet rohkeutta ja rakkautta.

Tutustu aikaisempien vuosien Sankarikoiriin ja koskettaviin tarinoihin

Hae koirallesi Sankarikoiran arvoa

Onko koirasi löytänyt eksyneen tai apua tarvitsevan ihmisen? Onko se hälyttänyt tulipalosta tai muusta vaaratilanteesta? Puolustiko koirasi sinua tai jotain toista henkilöä uhkaavassa tilanteessa?

Sankarikoiran arvo tai kunniamaininta on myönnetty muun muassa tapauksissa, joissa koira on:

• Ilmaissut asunnossa olleesta tulipalosta
  • Ilmaissut vaarallisen korkeasta häkäarvosta
  • Hälyttänyt ihmistä toisen ihmisen sydänkohtauksesta
  • Löytänyt muistisairaan eksyneen henkilön
  • Löytänyt loukkaantuneen henkilön tai johdattanut avun loukkaantuneen luokse

Kennelliiton hallitus myöntää Sankarikoira-arvonimet ja kunniamaininnat lokakuussa. Hakuaika päättyy vuosittain 31.8. Määräajan jälkeen saapuneet hakemukset siirtyvät käsiteltäväksi seuraavana vuonna. Sankarikoiran arvoa tai kunniamainintaa voidaan hakea takautuvasti kuluvana tai sitä edeltävänä vuonna tapahtuneesta sankariteosta.

Voit anoa koirallesi Sankarikoiran arvoa lähettämällä meille hakemuksen alla olevan lomakkeen kautta.

Hae Sankarikoiran arvoa

Sankarikoirien valinnat tehdään hakemuksessa annettujen tietojen ja liitteiden perusteella. Hakemukseen kannattaakin liittää mahdollisimman paljon tietoa, joka todentaa sankariteon.

Huomioithan, että Sankarikoiran arvon saaneiden koirien nimi ja sankaritarina julkaistaan mediassa.

Sankarikoirien omistajien yhteystietoja säilytetään hakuajankohdasta siihen saakka, kunnes koirat on palkittu.