18 sankarikoiraa palkittiin Koiramessuilla Messukeskuksessa 11. joulukuuta. Kennelliitto palkitsi ihmishenkiä pelastaneiden koirien lisäksi labradorinnoutaja Rokan poikkeuksellisesti eläinten henkien pelastamisesta ja eläinsuojelullisista ansioista. Rokka on tehnyt uraauurtavaa työtä ja pelastanut uhanalaisia norsuja toiminnallaan.

Rokka kuuluu suomalaiseen Team Rokka -ryhmään, joka kouluttaa koiria etsimään tarkan nenänsä avulla norsunluukauppaa käyvien salakuljettajien kätköjä. Ryhmän on perustanut Toni Lahtinen, jolla on näkemystä operatiivisiin eläinsuojelutehtäviin myös rikostutkijataustansa ansiosta.

Team Rokka on toiminut menestyksellisesti Tansaniassa kitkeäkseen alueen laitonta afrikannorsujen salametsästystä. Tuloksiakin on saatu, sillä Rokka löysi ratkaisevia todisteita norsunluuta salakuljettavaa rikollista vastaan.

– Palkitsemalla Rokan Kennelliitto kunnioittaa koko Team Rokka -ryhmää, jonka koirat toimivat esimerkillisesti pelastaessaan toisten eläinten henkiä. Tärkeää työtä tehdään levittämällä sanaa eläinten oikealla tavalla kouluttamisesta, mikä ansaitsee kiitoksen, korostaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Helena Suni.

Koiramessuilla sankarikoirien palkitsemistilaisuudessa palkintoa vastaanottamassa oli Team Rokan perustajajäsen Maija Hietanen. Rokka ei päässyt itse paikalle sairastumisen vuoksi, mutta Hietanen lupasi toimittaa Rokalle Kennelliiton terveiset.

– Rokka varmasti tervehtyy jo kaikista saamistaan palkintoherkuista, totesi Hietanen hymyillen.

Lue muiden palkintonsa saaneiden 17 Sankarikoiran koskettavat tarinat

Lisätietoja: