Kennelliittoon rekisteröidyn koiran omistajalla on oikeus käyttää vapaasti kaikkia koiransa terveystutkimustuloksia haluamallaan tavalla.

Käytäntö, jonka mukaan koiran omistaja luovuttaa koiransa terveystutkimustulokset Kennelliitolle, kun tiedot tallennetaan jalostustietojärjestelmään, on aiheuttanut väärinkäsityksen, jonka mukaan koiran omistajalle ei tällöin jäisi mitään oikeuksia terveystutkimustuloksiin. Näin ei ole, vaan omistajalla on edelleenkin oikeus käyttää vapaasti kaikkia koiransa terveystutkimustuloksia haluamallaan tavalla.

Jalostustietojärjestelmä on arvokas työkalu suomalaiselle koirankasvatukselle. Terveystutkimustuloksista muodostuvan tietokannan pysyvyys ja se, ettei tietoja poisteta, on koirankasvatuksen etu, ja tietokannan toimivuuden edellytys. Se myös varmistaa kaikille tietoja luovuttaneille sekä muille koiraharrastajille, että tietokanta on olemassa eheänä myös tulevaisuudessa. Terveystutkimustulosten omistajuuden antaminen Kennelliitolle turvaa liitolle jatkossakin mahdollisuudet luovuttaa vapaasti tietoja tutkimuskäyttöön ja muihin aineistopyyntöihin.

Lisätiedot:

Kennelliiton lakimies Raisa Kiesi
raisa.kiesi@kennelliitto.fi
puh. 09 8873 0215 (puhelinaika asiakkaille ma‒pe klo 9‒11)

terveystulokset@kennelliitto.fi