Kennelliiton hallitus on päättänyt kokouksessaan 10.12.2020 perua kaikki liiton omat tammi-maaliskuun 2021 tapahtumat, mukaan lukien vuoden 2020 Voittaja-näyttelyn ja Koiramessut. Päätös ei koske kennelpiirien, rotujärjestöjen ja muiden jäsenyhdistysten tilaisuuksia, vaan nämä päättävät itse, miten toimivat viranomaisten linjausten puitteissa.

- Koronapandemia rajoittaa elämäämme monella tavoin myös tulevana vuonna. Seuraamme tiiviisti koronatilanteen kehittymistä ja toivomme, että voimme käynnistää toimintaa keväällä uudelleen heti kun tilanne paranee, toteaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Kennelliitto noudattaa toiminnassaan Suomen hallituksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, sosiaali- ja terveysministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön sekä aluehallintovirastojen linjauksia.

Tammi-maaliskuun koiranäyttelyt voidaan perua tai siirtää

Näyttelyn järjestäjät voivat halutessaan perua tai siirtää näyttelyn järjestämisen 1.1.-31.3.2021 ajanjaksolla 31.5.2021 saakka. Näyttelyn järjestäjän on ilmoitettava päätöksestään Kennelliitolle viimeistään kaksi kuukautta ennen näyttelyn ilmoitettua ajankohtaa.

Näyttelyiden koiramäärää voidaan rajoittaa näyttelytoimikunnan päätöksellä. Päätöksestä tulee ilmoittaa Kennelliittoon kaksi kuukautta ennen näyttelyn ajankohtaa ja päätös tulee julkistaa Kennelliiton tapahtumakalenterissa ja näyttelyn kotisivuilla.

Ulkonäyttelykausi alkaa keväällä 1.4.2021. Kennelliiton näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunta valmistelee mahdollista ulkonäyttelykauden pidentämistä syksylle 2021.

Kokeiden, kilpailujen ja testien anomisessa poikkeusaikana kahden viikon anomisaika

Poikkeustilanteen takia kursseja, kokeita, kilpailuja ja testejä voi anoa lyhennetyllä, kahden viikon anomisajalla 30.6.2021 asti.

Kokeisiin, kilpailuihin ja testeihin osallistumisessa ei vaadita poikkeusaikana näyttelytulosta

Kokeisiin, kilpailuihin ja testeihin, joiden osallistumiseen koiralta vaaditaan näyttelytulos, voi osallistua 30.6.2021 saakka poikkeuksellisesti ilman näyttelytulosta.

Kaikki Kennelliiton itse järjestämät tammi-maaliskuun tapahtumat perutaan

Kaikki Kennelliiton itse järjestämät tapahtumat on peruttu 31.3.2021 saakka, jos niitä ei järjestetä etätapahtumina. Koiramessujen 2020 Junior handler -kilpailut pyritään mahdollisuuksien mukaan järjestämään myöhemmin keväällä. Tästä tiedotetaan tarkemmin, kun uutta tietoa on.

Päätös Kennelliiton itse järjestämien tapahtumien perumisesta ei koske kennelpiirien, rotujärjestöjen ja muiden Kennelliiton jäsenjärjestöjen tai yhdistyksien järjestämiä tilaisuuksia. Nämä päättävät itse, miten menettelevät tapahtumiensa osalta ottaen huomioon viranomaisten antamat määräykset ja suositukset.

Myös koulutus-, kurssi- ja neuvottelutapahtumia voi järjestää edelleen viranomaisten määräysten ja suositusten puitteissa. Kennelliiton hallitus on valtuuttanut toimiston hyväksymään mahdolliset etäkoulutustilaisuudet, vaikka ne poikkeaisivatkin Kennelliiton ohjeista ja määräyksistä.

Kaveri- ja lukukoiratoiminta tauolla maaliskuun loppuun saakka

Kaveri- ja lukukoirakäyntien keskeytystä jatketaan 31.3.2021 saakka. Myös koulutukset, kurssit, kokoukset ja muut lähitapaamiset ovat tauolla. Etälukukoiratoimintaa voidaan jatkaa aiemmin annetun ohjeistuksen mukaisesti.

Ulkomaille ei lähetetä edustusjoukkueita tammi-maaliskuussa

Suomen Kennelliitto ei järjestä kansainvälisiä arvokokeita ja -kilpailuita eikä pohjoismaisia maaotteluita ja mestaruuskilpailuita ennen 31.3.2021 eikä lähetä edustusjoukkueita näihin tapahtumiin.

Tuomarit ja toimihenkilöt voivat perua seuraamuksitta osallistumisensa tammi-kesäkuun tapahtumiin

Ulkomuototuomarit, kokeiden, kilpailujen ja testien tuomarit sekä näiden tapahtumien toimihenkilöt voivat halutessaan peruuttaa toimimisensa tapahtumissa ilman seuraamuksia 30.6.2021 saakka. Siitä, miten mahdollisten jo syntyneiden kustannusten kanssa toimitaan, on sovittava tapahtuman järjestäjän kanssa.

Lisätiedot:

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja