Kennelliiton verkkosivuilla julkaistaan ohjeellinen minimivaroaikalista erilaisille koirien hoitoon käytettäville lääkkeille. Lääkeohjetta on päivitetty 7.10.2021. Listalle on lisätty varoajat mm. Uroschol vet sekä Librela valmisteille.

Lääkeohjeen tarkoitus on helpottaa eläinlääkäreitä, klinikoita ja koiranomistajia varoaikojen tarkistamisessa. Listalta löytyvät lääkkeet terapiaryhmittäin, valmistenimillä, vaikuttavalla aineella sekä käyttötarkoituksen perusteella.

On tärkeää huomioida, että eläinlääkäri voi pidentää lääkeohjeessa mainittua lääkeaineen ohjeellista minimivaroaikaa. Koiraa hoitava eläinlääkäri voi pidentää minimivaroaikaa koiran sairauden, sen saaman hoidon, koiran kunnon tai iän perusteella. Minimivaroaikaan sisältyy myös koiran toipumisaika.

Kaikkien lääkitysten (myös ihmiselle rekisteröityjen valmisteiden) varoaika on aina vähintään 7 vuorokautta.

Kaikki lääkitys (loishäätöjä lukuun ottamatta) on kielletty 7 vuorokauden ajan ennen koiraharrastustapahtumaa. Koiralla ei ole oikeutta osallistua Kennelliiton koiraharrastustapahtumiin dopingvaroajan aikana. Koiran vastuuhenkilö vastaa aina siitä, ettei koiran elimistössä ole lääkeaineita tai dopingaineiksi luettavia aineita koiraharrastustapahtuman aikana.

Päivitetty Kennelliiton lääkeohje löytyy täältä.

Tietoa antidopingsäännöistä, käytänteistä ja valvonnasta.

Kennelliiton antidopingyhteyshenkilö
Katariina Suomi