Ulkomaiseen rekisteriin merkityn koiran kaikki tiedot ja tulokset saa Kennelliiton jalostustietojärjestelmään, kun koira rekisteröidään Kennelliiton rekisteriin. Tuontikoiran rekisteröinnin voi aloittaa Omakoira-palvelussa.

Kennelliitossa koiran sukutaulusta tallennetaan jalostustietojärjestelmään neljä sukupolvea, jos tiedot on kirjattu koiran alkuperäiseen rekisteritodistukseen (export pedigree). Sukutauluun tallennetaan vain kansainvälisen koiranjalostusliitto FCI:n hyväksymässä rekisterissä olevat koirat.

FCI:n ulkopuolisesta rekisteristä tuotavan koiran rekisteröintiä on anottava koirakohtaisesti, ellei rodun rotukohtaisissa erityisehdoissa määritellä muuta. Monirotuisen tuontikoiran voi ilmoittaa Kennelliiton tunnistusmerkintä- ja omistajatietokantaan.

Kennelliittoon rekisteröitävän tuontikoiran tulee olla tunnistusmerkitty. Koiran mikrosiru- tai tatuointinumeron tulee olla merkitty rekisteritodistukseen tai lemmikkieläinpassiin. Koiran omistaja vastaa rekisteröintiin liittyvien todistusten hankkimisesta. Osasta maista vaaditaan tuontikoiran rekisteröintiä varten erillinen vientiä varten annettu polveutumistodistus, esimerkiksi export pedigree.

Koiran omistajatietojen hyväksyntä tehdään Omakoira-palvelun kautta

Tuontikoiran rekisteröinti tehdään Omakoira-palvelussa täyttämällä koiran tiedot sähköiseen lomakkeeseen. Lomake tulostetaan ja lähetetään export pedigreen kera Kennelliiton rekisteröintipalveluihin lomakkeessa näkyvään osoitteeseen.

Tiedot tuontikoiran kaikista omistajista todennetaan Omakoira-palvelun kautta. Jos tuontikoiralla on useampi omistaja, lähtee heille sähköpostitse omistajatietojen hyväksymispyyntö, joka tehdään Omakoira-palvelussa. Jos hyväksymispyynnön saajalla ei ole vielä Omakoira-tunnuksia, hän voi tilata ne sähköpostitse lähetettävän linkin kautta.

Jos koiralla on ulkomainen omistaja tai alaikäinen omistaja, jolla ei ole Omakoira-tunnuksia, tarvitaan häneltä edelleen allekirjoitus koiran rekisteröintilomakkeeseen.

Tarkempia tietoja tuontikoirien rekisteröinnistä saa täältä.

Omakoira-palveluun pääsee täältä.