Suomen Kennelliitto palkitsee vuosittain Sankarikoiria, jotka ovat vaikuttaneet siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut. Tänä vuonna palkittavien Sankarikoirien lisäksi Erikoissankarikoiran arvolla palkitaan lentokentällä työskentelevät, Wise Nose – Suomen hajuerottelu ry:n kouluttamat neljä koronakoiraa Kössi, Miina, E.T ja Valo.

- Nämä neljä palkittavaa koiraa ovat Sankarikoiria aivan omassa luokassaan. Toiminnallaan ne vaikuttavat merkittävästi ihmisten hyvinvointiin ympäri maailman. Ne myös tuovat esille koiran merkityksen yhteiskunnassa - mikään ei pysty korvaamaan ihmisen nelijalkaista ystävää, painottaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Seuraeläinten kliinisen tutkimuksen dosentti Anna Hielm-Björkmanin tutkimuksissa on selvinnyt, että koira tunnistaa COVID-19-virustartunnan nopeasti, jopa luotettavammin kuin laboratoriokokeet. Näiden alustavien tutkimustulosten pohjalta Helsinki-Vantaan lentokentällä testataan tämän vuoden loppuun saakka neljän koronakoiran voimin COVID-19-virusta kantavat matkustajat Suomeen saapuvien lentomatkustajien ihopyyhintänäytteistä.

Koronakoirat tuovat käytännön hyödyn lisäksi iloa lentokentälle

- Koronaepidemian alkaessa mietittiin, olisiko koiran mahdollista tunnistaa COVID-19-virukseen sairastuneet ihmiset. Lähipiirin näytteiden avulla testasimme Kössin kanssa COVID-19-hajun erottelua, ja onnistuihan se. Käynnistimme ensin tutkimusprojektin, ja sen jälkeen koronakoirakoulutuksen sekä Helsinki-Vantaan lentokenttäpilotin matkustajien koronainfektioiden seulomiseksi, kertoo Wise Nosen toiminnanjohtaja Susanna Paavilainen, galgo-mix Kössin ja labradorinnoutaja Miinan ohjaaja.

Koronakoirat on otettu lentokentällä vastaan positiivisesti ja ilolla, hän kehuu. Matkustajat ja lentokentän työntekijät tunnistavat koirat ja tulevat tervehtimään. Koronakoirat piristävät monen päivää.

- Erityisesti mieleen on jäänyt E.T:n ensimmäisen positiivisen näytteen ilmaiseminen matkustajien näytteistä. Olin ylpeä koirasta ja sen työskentelystä, iloitsee valkoinen paimenkoira E.T:n ohjaaja Anette Kare.

Hän oli E.T:n kanssa mukana Wise Nosen syöpähajukoiraryhmässä, kun koronaepidemia alkoi. Tästä oli helppo siirtyä mukaan koronakoirakoulutukseen, joka motivoi todella.

Saksanpaimenkoira Valo on myös tehnyt syöpänäytteiden hajuerottelua ennen koronakoiratoimintaan mukaantulemistaan. Valo haistelee näytteitä koirakoululla, sillä se liian isokokoinen toimimaan lentokentän hajuasemalla. Se käy kuitenkin harjoittelemassa toimintaa lentokentällä, kertoo Valon ohjaaja Heli Niuro.

- Lentokentällä koirat ovat saaneet innostuneen vastaanoton. Vaikka Valo on iso koira, ihmiset ottavat meihin kontaktia ja koirakin on ollut haltioissaan ihailijoista. Itse koen, että tutkimuksen tekeminen, eli koirien hajutestin vertailu nenänielu/PCR-testiin tekee tästä vielä mielenkiintoisempaa!

Koronakoiratoiminta vaatii kokopäiväistä sitoutumista

Moni on kysellyt, voisiko oman koiran kouluttaa koronakoiraksi. Koronakoiratoiminta ei ole harrastusta, vaan vaatii sitoutumista kokopäiväisesti, painottavat koiranohjaajat. Koulutus voi myös keskeytyä, jos koiralla ei ole tarvittavia ominaisuuksia hajutyöhön tai toimintaan erilaisissa ympäristöissä.

Susanna Paavilainen toivoo, että tulevaisuudessa saataisiin lisää koronakoirakoulutuspaikkoja. Toimintaa kehitetään koko ajan, ja se on jo nyt osoittautunut erittäin tärkeäksi. Tulevaisuudessa koronakoiratoiminnalle voi olla monenlaista käyttöä.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Harri Lehkonen