Kennelliiton hyväksymät Nosework-kokeen säännöt ja ohjeet ovat olleet voimassa 1.1.2020 alkaen. Kuluvan vuoden aikana ei kuitenkaan vielä voitu järjestää virallisia kokeita. Koronaviruksen lisäksi kokeiden siirtymiseen on vaikuttanut kokeen anomisprosessin asettamat haasteet. Lisäksi kokeen tulosten syöttäminen jalostustietojärjestelmään on aiheuttanut ongelmia. Järjestelyjen jälkeen uusi koemuoto voidaan käynnistää syyskuussa Kennelliiton alaisuudessa.

Kaikki kokeeseen liittyvät toimintaohjeet viimeistellään ja hyväksytään Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan kokouksessa 12.8.2020. Kilpailukirja on tilattavissa Showlinkin kautta elokuun puolenvälin jälkeen. Säännöt, ohjeet, tuomariohje sekä kokeen järjestäjän ohje löytyvät Kennelliiton verkkosivuilta kokonaisuudessaan koe- ja kilpailutoimikunnan kokouksen jälkeen.

Koetta hallinnoi Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunta sekä sen alaisuudessa toimiva Nosework -työryhmä. Työryhmään kuuluvat puheenjohtaja Esa Kukkonen, sihteeri Jukka Lindholm, Kaisa Åkerman sekä Nosework kokeen ylituomarit Pekka Alamommo, Timo Pussinen ja Taina Korhonen.

Kennelliittoon kuuluvat yhdistykset voivat anoa Nosework-kokeita pidettäväksi 15.9.2020 alkaen. Kokeet anotaan Omakoira-palvelun kautta ja tulokset syötetään sähköisesti jalostustietojärjestelmään. Kennelliiton toimisto hyväksyy anotut kokeet.

Kokeessa käyvän koiranohjaajan tulee hankkia uusi kilpailukirja Showlinkiltä. Ensimmäisessä virallisessa Kennelliiton hyväksymässä kokeessa kokeen ylituomari hyväksyy uuden kilpailukirjan ja merkitsee siihen luokanvaihtoon oikeuttavat koetulokset. Koira aloittaa viralliset kokeet siinä luokassa, johon aikaisempi kilpailukirja oikeuttaa. Hajutesti ei ole osa virallista koetta eikä se ole vaatimuksena kokeisiin osallistumiselle.

Koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja
Esa Kukkonen
esa.kukkonen@kennelliitto.fi

Koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri