Syöttämällä emän rekisterinumeron palveluun eläinlääkäri tai tunnistusmerkitsijä saa näkyviin koiralla olevan pentueen ja pääsee syöttämään tunnistusmerkinnät palveluun. Sirutarrat kannattaa liimata myös pentueilmoituslomakkeeseen ja ottaa siitä kopio tai tehdä se kaksin kappalein. Toinen kappale annetaan kasvattajalle ja toinen jää eläinlääkärille tai tunnistusmerkitsijälle.

Jos pentueilmoitus on tehty lomakkeella, ei pentuetta vielä löydy sähköisessä muodossa Omakoira-palvelusta. Tällaisessa tapauksessa sirutarrat liimataan pentueilmoituslomakkeeseen ja siihen tehdään normaalit merkinnät. Lomake annetaan kasvattajalle, joka toimittaa sen Kennelliittoon rekisteröintiä varten. Sirutunnisteet tallennetaan Kennelliitossa pentueen rekisteröinnin yhteydessä. Tunnistusmerkitsijän kannattaa myös tässä tapauksessa ottaa itselleen arkistokopio pentueilmoituksesta.

Myös yksittäisen koiran tunnistusmerkinnän voi tallentaa sähköisesti Omakoira-palvelussa. Toimintoon pääsee koiran rekisterinumerolla.

FIX-rekisteröintiä varten koiran omistajalla tulee olla Omakoira-palvelusta saatu väliaikainen käsittelynumero, jolla tunnistusmerkitsijä löytää koiran tunnistusmerkinnän tallentamiseksi.