Kennelliitto on mukana neljäntoista eläin-, terveys-, potilas- ja vammaisjärjestön tänään avaamassa Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteessa ja sitä tukevassa kampanjassa, jonka tavoitteena on merkittävästi vähentää ilotulitteiden aiheuttamia terveys-, hyvinvointi- ja ympäristöhaittoja.

Aloite rajaisi järeämpien, luokkiin F2 ja F3 kuuluvien ilotulitteiden käytön siirtymäajan puitteissa vain luvan saaneiden ammattilaisten käyttöön. Tähtisadetikkuja ja muita vaarattomia ja melutasoltaan vähäisiä F1 luokan tuotteita rajaus ei koskisi.

Kennelliiton kaikkien rotujen jalostusta linjaavaan yleiseen jalostusstrategiaan on kirjattu, ettei arkaa koiraa tule käyttää jalostukseen ja koiralla on oltava hyvä hermorakenne, eli koiran tulisi jonkin verran sietää ilotulitteista lähteviä ääniä.

Osa koirista kuitenkin stressaantuu räiskymisestä ja reagoi siihen eri tavoin. Luokkien F2 ja F3 ilotulitteiden rajaaminen vain luvan saaneiden ammattilaisten käyttöön ennalta ilmoitettuina aikoina vähentäisi koirien altistumista stressille ja mahdollistaisi sen, että koiranomistajat voisivat ennakoidummin huolehtia koiransa hyvinvoinnista.

Kansalaisaloitekampanjassa ovat mukana Allergia-, iho- ja astmaliitto, Helsingin Eläinsuojeluyhdistys HESY, Kuuloliitto, Näkövammaisten liitto, Opaskoirayhdistys, SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, Suomen Eläinlääkäriliitto, Suomen Eläinoikeusjuristit, Suomen Hippos, Suomen Kennelliitto, Suomen Kissaliitto, Suomen Lääkäriliitto, Suomen Palovammayhdistys ja Suomen Ratsastajainliitto.

Jotta aloite pääsee eduskuntakäsittelyyn, sen on kerättävä vähintään 50 000 äänioikeutetun suomalaisen allekirjoitukset kuuden kuukauden aikana. Nimien kerääminen päättyy 4.6.2019.

Allekirjoita kansalaisaloite täällä.

Kansalaisaloitekampanjan verkkosivut: www.rajatraiskeelle.fi