Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta päätti, että IDD-rotulistalla oleville roduille voidaan ennen listalle pääsyä lausutuista selkäkuvista lausua tietyin edellytyksin jälkikäteen myös IDD. Tarkistuspyyntöjä vastaanotetaan 31.12.2024 asti.

IDD:stä eli kalkkeutuneista välilevyistä voi saada lausunnon 24 kuukautta täyttänyt koira, joka on mukana IDD-lausuntoja saavien rotujen listalla. Nämä koirat eivät voi saada selkälausuntoa ilman, että siihen sisältyy myös IDD-lausunto. Jotkin rodut eivät kuitenkaan ole olleet IDD-lausuntoja saavien rotujen listalla sen käyttöönotosta asti. Tällöin on mahdollista, että rodussa on koiria, joista on toimitettu IDD-lausuntoonkin riittävät, yli kaksivuotiaana otetut kuvat, mutta IDD-lausuntoa ei ole annettu, sillä rotu ei ole ollut vielä tässä vaiheessa mukana  listalla. Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta on päättänyt, että tällaisissa tapauksissa kuvat voidaan tarkistaa koiralle merkityn omistajan pyynnöstä uudelleen, ja koiralle voidaan tallentaa IDD-tulos, mikäli koira on ollut kuvaushetkellä yli kaksivuotias, tilattu lähete on ollut laaja ja kuvien laatu on riittävä IDD:n lausumiseen.

IDD-tarkistuksia jo lausutuista kuvista tehdään vain tietyille roduille

Suluissa on mainittu ajankohta, jolloin rotu on lisätty listalle. Jotta tarkistus voidaan tehdä, tulee vanhan kuvauspäivämäärän olla ennen kyseistä ajankohtaa. Huomioithan, että koiran suositeltu kuvausikä IDD:n osalta on 24–42 kuukautta, eikä IDD-tulos sitä vanhemmilla koirilla välttämättä ole totuudenmukainen.

• cockerspanieli (listalla 1.1.2022 alkaen)
  • dandiedinmontinterrieri (listalla 1.1.2023 alkaen)
  • kiinanharjakoira (listalla 3.7.2023 alkaen)
  • kooikerhondje (listalla 15.4.2024 alkaen)
  • tiibetinspanieli (listalla 1.7.2019 alkaen)
  • skyenterrieri (listalla 1.7.2022 alkaen)

Pyyntöjä aiemmin lausuttujen kuvien tarkistamisesta otetaan vastaan 31.12.2024 asti. Pyynnöt lähetetään sähköpostitse osoitteeseen terveystulokset@kennelliitto.fi ja niiden käsittelyaika on noin kuukausi. Pyynnön lähettäjän tulee olla koiralle Kennelliiton tietokantaan merkitty omistaja.

Mikäli koiralla on ennen rodun listalle tuloa ja vähintään kaksivuotiaana saatu Incoc-palvelun lausunto kalkkeutuneista välilevyistä, ei kuvia lausuta Kennelliitossa enää uudestaan vaan Incoc-palvelusta saatu lausunto voidaan tallentaa koiralle. Tähän tarvitaan omistajan toimittama, allekirjoitettu suostumuslomake tulosten siirrosta osoitteeseen terveystulokset@kennelliitto.fi. Suostumuslomakkeen löydät täältä.

Mikäli IDD:tä ei ole mahdollista lausua aiemmin toimitetuista ja lausutuista kuvista ja koiralle halutaan IDD-lausunto, tulee koira kuvauttaa uudelleen ja lausuntoa varten tulee tilata uusi lähete.

• Lisää tietoa selkälausunnoista löydät täältä.

Jalostustieteellinen toimikunta
jalostusposti@kennelliitto.fi