Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry ja Suomen Kennelliitto vaativat kaupunkeja luopumaan kalsiumkloridin käytöstä kevyen liikenteen väylien talvikunnossapidossa. Kalsiumkloridi voi aiheuttaa koirille kemiallisia palovammoja ja jopa kouristuskohtauksia. Lisäksi se vahingoittaa kasveja ja vesistöjä sekä ruostuttaa niin autojen metalliosia kuin väylien infrastruktuuria. 

Muutamia vuosia sitten uutisoitiin laajasti helsinkiläiskoirien ulkoilulenkeillä saamista kipukohtauksista. Syyksi epäiltiin katujen suolausta. Helsingin kaupunki tutkitutti tuolloin käytetyt katusuolausaineet eikä suolanäytteistä löytynyt poikkeavuuksia

Tuloksia julkistaessa unohdettiin kuitenkin oleellinen asia. Koirien käyttämiä reittejä harjasuolataan liuossuolalla, kalsiumkloridilla. Kalsiumkloridi-pohjaisesta harjaussuolaliuoksesta ei tarvitse löytyä mitään poikkeavaa, jotta se selittäisi koirien oireet, sillä kalsiumkloridi on teiden suolauksessa käytetyistä aineista koirille vaarallisin vaihtoehto. Se on voimakkaasti ärsyttävä aine, joka aiheuttaa koirille ihoärsytystä, kipua ja jopa kemiallisia palovammoja. Kalsiumkloridi on myös myrkyllistä: nieltynä se voi polttaa koiran suun rakkuloille sekä aiheuttaa pahoinvointia, oksentelua, ripulia ja kouristuskohtauksia. Ainetta päätyy koiran suuhun helposti, sillä kivistävien tassujen nuoleminen on koiralle luonnollinen reaktio.

Harjasuolauksen haitat ympäristölle, autoille ja liikkujille

Kalsiumkloridin koirille aiheuttamat kärsimykset ovat kiistattomia. Väylien suolaus on nelijalkaisten lisäksi haitallista myös ympäristölle: se voi vahingoittaa esimerkiksi kaupunkien puita ja muuta kasvillisuutta, pohjavesivarantoja sekä vesieliöitä. Koska kalsiumkloridi on syövyttävä aine, se ruostuttaa autojen metalliosat ja rapauttaa väylien infrastruktuuria, kuten siltojen rakenteita

Vaikka kalsiumkloridin käyttöä perustellaan usein talvipyöräilyn edistämisellä, myöskään pyöräilijät eivät aineesta innostu, sillä liuossuola ruostuttaa myös polkupyörät. Esimerkiksi Kuopiossa kalsiumkloridin käytöstä luovuttiin, koska koiranomistajien lisäksi juuri talvipyöräilijät antoivat harjasuolauksesta paljon negatiivista palautetta. 

Vaihtoehtoihin panostettava

On syytä pohtia, onko järkevää pyrkiä ympärivuotisiin kesäkeleihin maassa, jossa talvi on – ainakin vielä toistaiseksi – ilmastollinen tosiasia. Ripeä, oikea-aikainen lumen ja loskan poisto auraamalla on parempi keino kuin luontoa vastaan taistelu kalsiumkloridin avulla. Mekaaniseen lumenpoistoon luotetaan esimerkiksi Oulussa, jonka talvipyöräilyolosuhteet ovat maailmankuuluja. Talvipyöräilijä voi myös varautua talvikeliin varustamalla kulkuneuvonsa nastarenkailla, aivan kuten autoilijatkin. 

HESY ja Kennelliitto vaativat, että kaupunkien kävely- ja pyöräreittien talvikunnossapito hoidetaan jatkossa niin kaksi- kuin nelijalkaisetkin kulkijat huomioon ottaen. 
 

Lisätietoja

Liisa Suoninen
Viestintäpäällikkö
Suomen Kennelliitto
liisa.suoninen@kennelliitto.fi

Mari Aro
Mediavastaava
HESY ry
mari.aro@hesy.fi