Sauli ja Pirkko Halttusen omistama Karahkan Eka-Essi on vuoden 2017 Haukku-ottelun voittaja. Suomenpystykorvien Haukku-ottelu järjestettiin 20.-22.10. Tervossa, Pohjois-Savossa.

Tänä vuonna oli Pohjois-Savon alueen vuoro järjestää suomenpystykorvien linnunhaukun SM-kilpailut eli Haukku-ottelu.  Haukku-ottelu järjestettiin nyt 68. kerran. Kilpailu käytiin kaksipäiväisenä otteluna. Järjestelyvastuussa ottelusta olivat Pohjois-Savon Pystykorvakerho ry, Iisalmen Seudun Kennelkerho ry ja Kuopion Seudun Metsästyskoirakerho ry. Tapahtumapaikkana Oli Tervo n. 60km Kuopiosta länteen.

Haukkukuninkuudesta eli pystykorvien Suomen mestaruudesta oli kilpailemassa 12 lohkokarsintojen kautta jatkoon päässyttä koiraa ja vuoden 2016 mestari Koppelokankaan Hilla.

Vuoden 2017 Haukku-ottelu on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Ottelu oli kärjen osalta tasainen ja mestaruus ratkesi lopulta kahden pisteen erolla. Vuoden 2017 kuninkaaksi kruunattiin FI KVA FI MVA M-17 Karahkan Eka-Essi (omistajat Pirkko ja Sauli Halttunen, Toivalasta). Mestaruustuloksen Eka-Essi haukkui lauantaina.

Keskellä Haukku-ottelun voittaja Karahkan Eka-Essi 86p ja Sauli Halttunen, vasemmalla hopeamitalisti Marjakankaan Kamu 84p ja Jukka Tarkkonen, oikealla pronssimitalisti Kikka 68p ja Jouni Huhmarniemi.

Haukku-ottelun tulokset