Tähän tiedotteeseen on koottu tietoa Kennelliiton hallituksen kokouksessaan 13.6.2024 tekemistä päätöksistä.

Koiraa, jolla on Venäjällä tai Valko-Venäjällä 15.3.2022 jälkeen myönnetty export pedigree, ei missään tapauksessa rekisteröidä Suomen Kennelliittoon

Kennelliiton hallitus päätti, että Venäjän tai Valko-Venäjän rekisterissä olevien koirien, joiden export pedigree on myönnetty 15.3.2022 jälkeen, rekisteröintiä Kennelliiton rekistereihin ei käsitellä. Päätöksen jälkeen ei Kennelliiton toimisto ota kyseisiä anomuksia käsittelyyn.

Hallituksen aiemmat Venäjän tai Valko-Venäjän rekisterissä olevia koiria koskevat päätökset

Kennelliiton hallitus on päättänyt aiemmin kokouksessaan 4.3.2022, ettei Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotuja koiria enää rekisteröidä Suomeen 15.3.2022 jälkeen. Päätöksen taustalla on Ukrainassa käynnissä oleva sota.

Tämän päätöksen jälkeen hallitus täsmensi vielä kokouksessaan 8.3.2022 ohjeistusta Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotujen koirien rekisteröinnistä Suomeen. Poikkeusmenettelyllä koira, jolle on myönnetty viimeistään 15.3.2022 export pedigree Venäjän tai Valko-Venäjän Kennelliitossa, voidaan rekisteröidä Suomen Kennelliittoon. Käytännössä Kennelliiton hallitus ei ole hyväksynyt rekisteröitäväksi yhtään koiraa, jonka export pedigree on myönnetty 15.3.2022 jälkeen.

Ophtaclin-silmävoide mukaan Kennelliiton Lääkeohjeeseen

Kennelliiton hallitus päätti, että Ophtaclin vet 10 mg/g -silmävoide lisätään mukaan Kennelliiton Lääkeohjeeseen. Lääkevalmisteen varoaika on seitsemän vuorokautta.

Ophtaclin vet 10 mg/g -silmävoidetta käytetään silmän bakteeritulehdusten (sarveiskalvotulehdus, sidekalvotulehdus ja luomitulehdus) hoitoon. Silmävoiteen vaikuttava aine on vesiliukoinen molekyyli klooritetrasykliini, joka on tässä lääkkeessä rasvaseoksessa.

FCI:n hallituksen ja toimikuntien päätöksiä

Kennelliiton hallitus sai tiedoksi FCI:n hallituksen ja toimikuntien päätöksiä. FCI:n hallitus on viime kokouksessaan 19.-20.3.2024 päättänyt, että FCI:n ulkomuototuomariluettelosta poistetaan lista roduista, jotka eivät ole FCI:n tunnistamia. Ulkomuototuomariluettelosta poistetaan myös kansalliset kaikkien rotujen ulkomuototuomarit.

FCI:n hallitus hyväksyi moniväriset villakoirat omaksi villakoiramuunnoksekseen 1.8.2024 alkaen. Kennelliitto tulee tiedottamaan tästä päätöksestä vielä tarkemmin.

Tunisian Kennelliitto on hyväksytty FCI:n sopimusjäseneksi. Norjalainen Wenche Lagmo-Skogli on nimitetty FCI:n Koirien hyvinvointi- ja terveystoimikunnan puheenjohtajaksi.

FCI:n hallitus on myös hyväksynyt uudet FCI World Hope- ja FCI Section Hope -tittelit Maailman Voittaja- ja Maanosa Voittaja -näyttelyihin. Nämä tittelit myönnetään pentuluokissa laatuarvion very promising saaneille luokkansa voittaneille uroksille ja nartuille.

Suomalainen Kati Wala-Bruin on valittu FCI:n hoopers-toimikunnan varapuheenjohtajaksi ja Jouni Kautto FCI:n paimentavien koirien toimikunnan sihteeriksi.

Koirien hyvinvointineuvojien koulutusta kehittämään työryhmä

Hallitus on aiemmin kokouksessaan 2.5. perustanut Koirien hyvinvointityöryhmän esityksestä työryhmän kehittämään koirien hyvinvointineuvojien toimenkuvaa ja toimintaa. Tarkoitus on, että koirien hyvinvointineuvojat voivat toimia erilaisissa koiranäyttelyissä, kokeissa ja kilpailuissa ohjaamassa koirien omistajia koirien hyvinvointiin liittyvissä asioissa.

Hallituksen kokouksessa 13.6.2024 hallitus nimesi työryhmään Mika Laaksosen, Sari Laitisen, Jouni Kauton ja Pasi Soinisen. Työryhmää täydennetään vielä hallituksen elokuun kokouksessa.

Uudet alueelliset toimihenkilöt

Hallitus nimitti Sanni Helppolaisen Suur-Savon kennelpiirin näyttelyohjaajaksi ja Erica Nymanin Varsinais-Suomen kennelpiirin näyttelyohjaajaksi.

Uudet jäsenyhdistykset

Hallitus hyväksyi Blind to Wrap Agility rf:n Kennelliiton uudeksi jäsenyhdistykseksi.