Suomen Kennelliiton tietoon on tullut, että verkossa on julkaistu koiranäyttelytietokantaan liittyvää tietoa, joka näyttää päällepäin Kennelliitosta peräisin olevalta aineistolta. Tehdyn selvityksen perusteella aineisto ei ole peräisin Kennelliiton tietokannoista, vaan muusta lähteestä.

- Kyse ei ole Kennelliiton aineistosta, vaikka verkkoon vuodettu aineisto sisältääkin koiranäyttelyihin liittyviä henkilö- ja koiratietoja. Kaikki aineistossa olevat koirat ovat osallistuneet toisen palveluntarjoajan kautta näyttelyihin, kertoo Kennelliiton tietojärjestelmien kehittämisestä vastaavan Showlink Oy:n tuotekehitysjohtaja Juha Tenhunen.

Kennelliiton saamien tietojen mukaan taho, josta tiedot ovat vuotaneet, on ollut yhteydessä Tietosuojavaltuutetun toimistoon, ja palveluntarjoaja on tehnyt asiasta poliisille rikosilmoituksen.

Juha Tenhunen toteaa, että tietoturva otetaan mahdollisimman hyvin huomioon Kennelliiton tietojärjestelmien kehittämisessä ja ylläpidossa.

- Ammattimaisesti toteutetut suojaukset ja järjestelmät vaativat paljon sekä palvelinsalilta että järjestelmien laatimiselta. Tietoturvallisuus on asia, josta ei kannata missään nimessä säästää, ja joka tulee ottaa kaikessa työssä vakavasti.

Tuotekehitysjohtaja
Juha Tenhunen