Kennelliiton päivitetty yleinen jääviyssääntö hyväksyttiin Kennelliiton valtuustossa 26.5.2024 ja se tulee voimaan 1.1.2026.

Kennelliiton yleisessä jääviyssäännössä määritellään, milloin henkilö on jäävi hoitamaan tehtäväänsä kokeessa, kilpailussa, testissä tai näyttelyssä perhe-, koiran omistus- tai muiden siteiden vuoksi.

Oleellisia muutoksia uudessa säännössä ovat muun muassa koiran omistamiseen/hallintaan liittyvä jääviys, joka jatkossa yltää koetta tai näyttelyä edeltävään kuuteen kuukauteen. Kokeista, kilpailuista ja testeistä poistuu kasvattajan jääviys arvostella omia kasvattejaan. Tuomari ei jatkossa voi toimia koiran ohjaajana sellaisessa kokeessa, jossa hän itse toimii nimettynä ylituomarina tai arvostelevana tuomarina. Ulkomuototuomarin omistama koira tai kasvattajaluokka ei voi myöskään osallistua näyttelyyn, jossa kyseinen tuomari arvostelee.

Koemuotokohtaiset tiukennukset jääviyssääntöön ovat mahdollisia

Koe- tai kilpailumuotoa hallinnoivat tahot voivat esittää jääviyteen liittyviä tiukennuksia hallinnoimiinsa, Kennelliiton hyväksymiin sääntöihin. Mahdolliset koemuotokohtaiset jääviyden tiukennukset hyväksyy Kennelliiton hallitus.

Tutustu 1.1.2026 voimaan tulevaan Kennelliiton yleiseen jääviyssääntöön tästä.

Voimassa olevan Kennelliiton yleisen jääviyssäännön voit lukea tästä.

Lisätiedot:
Kennelliiton hallituksen jäsen, jääviyssääntötyöryhmän puheenjohtaja
Jussi Liimatainen
jussi.liimatainen@kennelliitto.fi