Polvipaneeli Espoossa tiistaina 22.10.2024

Kennelliiton polvipaneeli järjestetään tiistaina 22.10.2024 klo 18 alkaen. Paikkana on Kennelliiton koulutustila osoitteessa Niittyrinne 2, Espoo.

Paneeliin otetaan koiria, jotka ovat saaneet toisistaan poikkeavat polvilumpioluksaatiolausunnot. Huonompi lausunto jää voimaan, kunnes paneeli on tutkinut koiran. Paneelissa koiran tarkastaa kolme ortopediaan erikoistunutta eläinlääkäriä ja paneelin päätös korvaa aiemmat lausunnot.

Tilaa on rajoitetulle määrälle koiria ja tarvittaessa koirat saapuvat porrastetun aikataulun mukaisesti.

Ilmoita koira polvipaneeliin viimeistään 6.10. osoitteella jalostusposti@kennelliitto.fi. Aiemmin saapuneet paneelipyynnöt huomioidaan. Ilmoittautumisessa tulee mainita koiran nimi ja rekisterinumero sekä omistajan yhteystiedot. Kennelliitto ottaa hakijoihin yhteyttä viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä ja toimittaa ohjeet 42 euron käsittelymaksun suorittamiseksi. Käsittelymaksua ei palauteta.

Silmätarkastuspaneeli Helsingissä lauantaina 16.11.2024

Suomen Kennelliiton silmätarkastuspaneeli järjestetään lauantaina 16.11.2024 Helsingissä, Yliopistollisella Eläinsairaalalla. Paneeli alkaa aamupäivällä, tarkempi aikataulu varmistuu myöhemmin.

Paneeliin pääsyä voi anoa vain, jos koira on saanut toisistaan poikkeavat viralliset silmätarkastuslausunnot (diagnoosi ensin vakavampi, sitten lievempi). Erilaisista silmätarkastuslausunnoista jää huonompi (sairas) voimaan, kunnes paneeli on kumonnut sairas-lausunnon. Paneelitarkastuksen suorittaa kolme silmätarkastuseläinlääkäriä.

Omistajan tulee pyytää pääsyä paneelitutkimukseen kirjallisesti. Kennelliitto ja silmätarkastuseläinlääkärit päättävät paneeliin hyväksyttävistä koirista. Päätöksissä huomioidaan PEVISA-ohjelman mukainen silmäsairauksien vastustamisohjelma ja miten suuri merkitys voimassa olevalla diagnoosilla on koiran jalostuskäytön kannalta. Koiran kannalta merkityksettömät sivulöydökset eivät ole ensisijaisia tapauksia. Joitakin synnynnäisistä kehityshäiriöistä annettuja lausuntoja ei voida kumota paneelissa enää koiran vartuttua (esim. CRD/CH). Myöskään hoitotoimenpitein oireettomaksi saatavien sairauksien diagnooseja ei voida kumota paneelissa. Paneelissa on tilaa rajoitetulle määrälle koiria.

Ilmoita koira silmäpaneeliin viimeistään 27.10. osoitteella jalostusposti@kennelliitto.fi. Aiemmin saapuneet paneelipyynnöt huomioidaan. Ilmoittautumisessa tulee mainita koiran nimi ja rekisterinumero sekä omistajan yhteystiedot. Kennelliitto ottaa hakijoihin yhteyttä viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä ja toimittaa ohjeet 42 euron käsittelymaksun suorittamiseksi. Käsittelymaksua ei palauteta.

Epäilyttävä-tuloksen korjaaminen

Jos koiralla on silmätarkastuslausunnosta epäilyttävä-tulos, tulisi diagnoosi varmistaa viemällä koira uudelleen tutkittavaksi suositellun ajan kuluttua. Jos silmätarkastuseläinlääkäri tällöin toteaa koiralla ko. sairauden, on tämä lausunto voimassa, ellei sitä muuteta paneelissa.

Terveeksi epäilyttävä-lausunto voidaan korjata joko paneelitutkimuksen tai seurannan kautta. Seurannassa silmätarkastuseläinlääkäri toteaa koiran ko. sairauden osalta terveeksi vähintään vuoden kuluttua epäilyttävä-lausunnon saamisesta. Hoitotoimenpitein oireettomaksi saatavien sairauksien diagnooseja ei kuitenkaan voida korjata. Korjattu terve-lausunto on voimassa, ellei uusintatutkimus sitä kumoa. Paneeliin koira voidaan hyväksyä käytännössä vähintään vuoden kuluttua epäilyttävä-lausunnosta, jotta voidaan nähdä muutosten kehitys.

Lisätietoja:
jalostusposti@kennelliitto.fi