Suomen Kennelliitto tukee koirien terveyteen liittyvää tutkimusta ja tekee pitkäjänteistä yhteistyötä tutkijoiden kanssa. Kennelliitto neuvottelee parhaillaan Helsingin yliopiston kanssa siitä, miten koirien geenitutkimusryhmät voisivat hyödyntää Kennelliiton KoiraNet-tietojärjestelmän tietoja tutkimustyössä entistä laajemmin. Kennelliiton tavoitteena on uudistaa sopimus siten, että se vastaa paremmin nykyisiä tietosuojasäännöksiä ja tarkentaa sitä, miten tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille.

- Olen erittäin pahoillani kiistatilanteesta, johon olemme ajautuneet professori Hannes Lohen kanssa. Toivon, että sopimusneuvottelut voivat edetä hyvässä hengessä ja johtaa entistä parempaan yhteistyöhön Kennelliiton ja tutkijoiden kesken. Laadukas suomalainen tutkimustyö koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi on arvostettua myös maailmalla, toteaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Aiemman, vuonna 2011 tehdyn sopimuksen perusteella Helsingin yliopiston koirien geenitutkimusryhmä on voinut ottaa teknisen rajapinnan kautta KoiraNet-tietojärjestelmästä koirien tietoja (rotu, koiran rekisteröintinimi, sukupuoli, syntymäaika, väri, tunnistusmerkintänumero, mahdollinen kuolinaika ja syy sekä julkiset terveystiedot).  Sopimus päättyi kesäkuussa 2020, ja uudesta sopimuksesta alettiin neuvotella jo ennen tätä. Valitettavasti sopimusneuvottelut ovat venyneet muun muassa tämänvuotisen poikkeustilanteen takia.

Tavoitteena on laajentaa sopimusta niin, että useampi tutkimusryhmä voisi käyttää rekisterin tietoja. Aikaisempi sopimus on ollut hyvin yleisluonteinen, ja sitä on nyt tarpeen uudistaa. Nyt neuvoteltavassa sopimuksessa on otettava myös huomioon uusiutuneet tietosuojasäännökset ja tarkennettava sitä, miten tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille.

Kennelliiton rekisterissä on tietoa yli kahdesta miljoonasta koirasta. Täsmällistä terveystutkimustietoa on tallennettu rekisteriin aina vuodesta 1988 alkaen, ja sinne on kertynyt yli 1,14 miljoonaa yksittäistä tutkimustulosta.

Koiranomistajat ja Kennelliiton jäsenyhdistykset voivat hyödyntää KoiraNetin tietoja

Kennelliitto on luovuttanut KoiraNet-tietokannastaan koirien terveystietoja jäsenyhdistystensä, jäsentensä sekä erillisin sopimuksin kolmansien tahojen käyttöön. Tietoja tietokantaan luovuttaneet koiranomistajat, koirankasvajat sekä rotujärjestöt ja -yhdistykset voivat edelleenkin hyödyntää julkisia tietoja omaan käyttöönsä.

Kennelliitto tukee koirien terveystutkimusta ja haluaa edistää tutkimusyhteistyötä

Kennelliitto tukee koirien terveyteen liittyvää tutkimusta sekä yhteistyötä tutkijoiden kanssa koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Kennelliitolla on Helsingin yliopiston Eläinlääketieteellisen tiedekunnan kanssa sopimus tutkimusyhteistyöstä, jonka tavoitteena on edistää koirien terveyttä ja hyvinvointia luotettavan ja käytännön jalostustyötä hyödyttävän tutkimustiedon avulla. Tässä yhteistyössä Kennelliitto rahoittaa erilaisia koirien terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tutkimusprojekteja.

Kennelliitolla ja Helsingin yliopistolla on lisäksi yhteinen Koirien terveystutkimusrahasto. Kennelliitto kerää vuosittain jokaisesta kansainvälisen koiranäyttelyn ilmoittautumismaksusta 0,75 euroa koiraa kohden Koirien terveystutkimusrahastolle. Rahaston kautta tuetaan useita Kennelliiton ja Helsingin yliopiston tutkimusyhteistyönä tehtäviä tutkimuksia.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Harri Lehkonen