Vuodesta 1979 alkaen Kennelliitto on vuosittain palkinnut ansioituneita kasvattajia Lauri Vuolasvirta -palkinnoilla. Tänä vuonna palkinnot jaetaan Koiramessuilla lauantaina 18.12. Kaikkiaan 33 kennelnimen haltijalle myönnettiin tänä vuonna kasvattajapalkinto.

Vuolasvirta-palkinto on perustettu koiranjalostuksen kehittämiseksi ja edesmenneen taitavan kynologin Lauri Vuolasvirran ansioiden kunnioittamiseksi. Suomen Kennelliitto myöntää palkinnon korkeimpana huomionosoituksena kasvattajille ansiokkaasta kasvattajatyöstä.

Kennelliiton kasvattajasitoumuksen allekirjoittaneita koirankasvattajia on noin 13 000. Suuri osa kasvatustyöstä on hyvin pienimuotoista, pentueita teetetään noin kerran, pari vuodessa. Suomalainen koirankasvatustyö on laadukasta ja arvostettua myös maailmalla.

Koirankasvatusta ohjaa Kennelliiton yleinen jalostusstrategia, joka tähtää siihen, että jalostukseen käytetyt koirat ovat mahdollisimman terveitä, hyväluontoisia ja rodunomaisia. Tämä on jokaisen vastuullisen kasvattajan tavoite.

Lauri Vuolasvirta -palkinnon saaminen edellyttää sitoutumista pitkäjänteiseen, vastuulliseen kasvatustyöhön. Kasvattajalla on oltava kennelnimi ja hänen toimintansa kenneltyössä on oltava kasvattajasitoumuksen mukaista, moitteetonta ja esimerkillistä. Palkinnot myöntää Kennelliiton hallitus.

Vuonna 2021 palkitut kasvattajat

Wallenius Satu ja Jukka

Sajukan

cairnterrieri

Vuolasvirta-palkintoa haetaan vuosittain huhtikuun loppuun mennessä

Lauri Vuolasvirta -palkinnon voi saada Kennelliiton jäsenkasvattaja, jolla on kennelnimi, ja joka on sitoutunut kasvattajana moitteettomaan ja esimerkilliseen kasvatustyöhön.

Palkinnon saajan on oltava ollut vähintään kymmenen vuotta yhtäjaksoisesti Kennelliiton jäsen. Palkinnon anomishetkellä hänen on oltava kasvattamansa rodun rotujärjestön tai -yhdistyksen jäsen. Rotujärjestö tai -yhdistys antaa Kennelliitolle lausunnon palkintoa anovan kasvatustyöstä.

Kasvattajan ansiot määräytyvät hänen kasvattamisensa koirien ja niiden saavuttamien käyttökoe- ja näyttelytulosten perusteella palkintoon liittyvän pisteytysjärjestelmän mukaisesti. Pisteet lasketaan kymmenen pentueen saavutuksista. Vuolasvirta-palkinnon saamisen edellytyksenä on myös kennelneuvontakäynti.

Palkintoa haetaan vuosittain huhtikuun loppuun mennessä Kennelliiton verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella. Tarkempaa tietoa löytyy täältä.

vuolasvirta@kennelliitto.fi