Olemme koonneet tähän uutiseen klinikoiden usein esittämiä kysymyksiä Omakoira-järjestelmäuudistuksesta. Uudistettu Omakoirapalvelu otettiin käyttöön 10.3.2025.
En pääse kirjautumaan Omakoiraan, tunnukseni toimivat aiemmin, mutta eivät enää.
Uudistettu Omakoira-palvelu on otettu käyttöön 10.3.2025. Kaikkien uutta Omakoira-palvelua käyttävien tulee rekisteröityä ja luoda itselleen tunnukset, sillä vanhat tunnukset eivät ole siirtyneet uuteen järjestelmään. Jos et ole vielä rekisteröitynyt, teethän sen mahdollisimman pian, jotta pääset käyttämään palvelua. Lisätietoa tältä sivulta.
Olen eläinlääkäri – kirjauduin Omakoiraan ja minulla näkyy Klinikka-valikko, mutta en kuitenkaan pääse tallentamaan terveystietoja. Missä vika?
Sinulta vaikuttaisi puuttuvan tieto siitä, millä klinikalla työskentelet. Klinikan yhteisöylläpitäjä voi merkitä sinut klinikalle töihin Omakoiran kautta, mikäli klinikalle on merkitty yhteisöylläpitäjä. Jos klinikalla ei ole yhteisöylläpitäjää, joka voisi lisätä sinut klinikalle, olethan yhteydessä terveystulokset@kennelliitto.fi
Mikäli et ole töissä millään tietyllä klinikalla tai tietyllä kunnalla vaan teet esim. useampia sijaisuuksia kunnallisella puolella ja/tai töitä omalla toiminimellä, voimme tarvittaessa myös luoda sinulle klinikan omalla nimelläsi ja lisätä sen tietoihisi. Röntgenkuvauksien osalta on hyvä kuitenkin huomioida, että tietoihin on hyvä olla kirjattuna juuri se klinikka tai kunnaneläinlääkärin vastaanotto, jossa kuvat otetaan.
Klinikkamme klinikkatunnukset eivät enää toimi. Mikä avuksi?
Aiemmat klinikkatunnukset, joilla pystyi hallinnoimaan klinikan perustietoja sekä lisäämään ja poistamaan klinikan henkilökuntaa, ovat poistuneet kokonaan käytöstä. Jatkossa klinikan perus- ja henkilökuntatietoja voi päivittää klinikan yhteisöylläpitäjäksi merkitty henkilö. Yhteisöylläpitäjä voi lisäksi kirjata järjestelmään tietoja klinikalla työskentelevien eläinlääkärien puolesta.
Yritin luoda klinikalle omat tunnukset klinikan sähköpostiosoitteella, mutta kun kirjaudun, näen omat henkilötietoni. Miksi?
Jatkossa kaikilla Omakoiraa käyttävillä on omat, henkilökohtaiset tunnukset, joilla palvelua käytetään ja palveluun rekisteröidytään omalla henkilökohtaisella sähköpostiosoitteella. Toki omalla työsähköpostillakin on halutessaan mahdollista rekisteröityä, mutta kannattaa huomioida, että erillisiä työ- ja henkilökohtaisia tunnuksia ei ole ja mahdolliset muut Kennelliiton jäsenyyteen liittyvät toiminnot ja luottamustehtävät ovat samojen tunnusten takana.
Tietoturvan vuoksi omia tunnuksia ei saa jakaa kenellekään, kuten muulle klinikan henkilökunnalle. Sen sijaan jokaisen Omakoiraa työssään tarvitsevan pitää luoda omat tunnukset. Tunnusten luomisen jälkeen henkilö on mahdollista merkitä klinikan henkilökuntaan, oli kyse sitten eläinlääkäristä tai klinikkahoitajasta, joka merkitään yhteisöylläpitäjäksi ja jonka tarvitsee tallentaa vaikkapa rokotustietoja klinikalla työskentelevän eläinlääkärin puolesta.
Klinikallamme on aloittanut uusi eläinlääkäri, mutta en löydä Omakoirasta kohtaa, josta voisin hänet lisätä. Mitä teen?
Henkilökuntatietoja voidaan päivittää klinikalle merkityn yhteisöylläpitäjän toimesta. Mikäli klinikalle ei vielä ole lisätty yhteisöylläpitäjää, voidaan sellainen tarvittaessa lisätä Kennelliitossa klinikkamanagerin tai klinikan vastuuhenkilön pyynnöstä. Yhteisöylläpitäjäksi lisätty henkilö pääsee sitten tarvittaessa lisäämään omilla tunnuksillaan muita yhteisöylläpitäjiä tai lisäämään tai poistamaan klinikalla työskenteleviä eläinlääkäreitä.
Eläinlääkäreitä voidaan tarvittaessa lisätä klinikalle myös Kennelliitosta käsin ottamalla yhteyttä terveystulokset@kennelliitto.fi
Mikäli eläinlääkäriä ei löydy tämän eläinlääkärinumerolla, ei hänelle ole vielä lisätty eläinlääkäripätevyyttä Kennelliiton tietokantaan. Silloin eläinlääkärin tulee olla yhteydessä Kennelliiton terveystulososastolle.
Kuulin, että virheellisiä kirjauksia on mahdollista korjata Omakoirassa itse. Miten teen korjauksen tallentamaani merkintään?
Eläinlääkärin tai klinikalle merkityn yhteisöylläpitäjän on uudessa järjestelmässä mahdollista korjata tekemänsä virheellinen merkintä polvi-, sydän-, BAER-, BOAS-, DNA-testi- ja eläinlääkärintodistuslähetteisiin. Myös tallennettuja rokotustietoja on mahdollista korjata. Korjauksia voi tehdä 30 päivän kuluessa tallennuksesta.
Korjaus tutkimuslähetteisiin tehdään Klinikka-valikon alta kohdasta Terveystutkimukset. Koira haetaan uudestaan sen rekisteri- tai sirunumerolla. Kun tunnistusmerkintä on merkitty tarkastetuksi, aukeaa koiran tietojen alle kohta “Aiemmat lähetteet”. Valikon alta on mahdollista avata halutun lähetteen tallennusikkuna uudestaan ja korjata virheellinen tieto. Virheellisten rokotustietojen korjaus tapahtuu vastaavalla tavalla kohdasta “Rokotukset”.
Röntgen- ja syringomyelialähetteillä ei korjausmahdollisuutta ole, sillä nämä tarkistetaan aina kuvien saapuessa Kennelliittoon. Mahdolliset virheelliset kuvauspäivät korjataan saapumistarkastuksen yhteydessä ja lähete voidaan myös tarvittaessa palauttaa klinikalle täydennettäväksi.
Uudistetusta Omakoira-palvelusta voi edelleen antaa palautetta
Järjestelmää on sen käyttöönoton jälkeen kehitetty jo paljon saadun palautteen perusteella. Palaute ja kehitysehdotukset ovat edelleen tervetulleita – palautetta voi antaa Omakoiran kautta näkymän oikeassa reunassa olevan “Anna palautetta” -toiminnon kautta tai osoitteeseen omakoira@kennelliitto.fi
Ilmoitukset mahdollisista virheistä pyydetään mahdollisimman tarkoin tiedoin osoitteeseen omakoira@kennelliitto.fi Virheilmoituksessa olisi hyvä olla mahdollisimman tarkat tiedot tapahtuneesta: mikä klinikka on kyseessä, kenen tunnuksilla virhe on tapahtunut (onko kyseessä eläinlääkärin tunnukset vai klinikan yhteisöylläpitäjä), mikä koira ja tutkimus on ollut kyseessä ja mitä virhetilanteessa on tapahtunut. Myös kuvakaappaus virhetilanteesta on hyvä liittää mukaan.
Lisätietoja
terveystulokset@kennelliitto.fi