Koiramessuilla voi tänä viikonloppuna seurata huipputason koiratanssia, kun lajin Pohjoismaiden mestaruuskisoja käydään Areenalla. Ruotsi vei tänään ykkössijat. Runsaasti julkisuutta saaneet Vuoden virkakoirat palkittiin iltapäivällä.

Aamupäivällä kilpailtiin Pohjoismaiden joukkuemestaruudesta koiratanssin molemmissa lajeissa: seuraamisessa musiikin tahdissa ja freestylessa. Ruotsi vei molemmat lajit ja Suomi sijoittui kummassakin hopealle. Tanska nappasi lajien pronssit.

Musiikin tahtiin seuraamisessa Ruotsi sai 77,40 pistettä, Suomi 67,53 ja Tanska 66,73. Freestylessa Ruotsin pistemäärä oli 81,33, Suomen 78,07 ja Tanskan 69,33.

Yksilökilpailuissa käytiin tänään karsinnat huomiseen finaaliin. Kolmen kärki seuraamisessa musiikin tahtiin oli Ruotsin Anna Larsson ja Strandängens Flynn pistein 27,43; Tanskan Anja Christiansen ja Fæhunden's Queeny Las pistein 27,13 sekä Suomen Sanna Lipponen ja Saunajaakon Blitzen pistein 26,00.

Freestylen parhaat pisteet 27,53 veivät Ruotsin Nina Roegner ja Dragonora Nymphadora, toiseksi sijoittuivat Suomen Nadja Böckerman ja Cabaroo Magma Flow pistein 27,23 ja kolmanneksi Ruotsin Jonna Smedberg ja Lizzroys Zoya pistein 27,00. Lajien Pohjoismaiden mestaruusfinaali järjestetään hallissa 1 kello 10 alkaen. Tämän päivän kaikki tulokset löydät täältä.

Tapahtumakehä, Rotutori ja hyötykoirat kiinnostivat

Arvokisojen lisäksi Koiramessuilla voi tutustua myös uudempiin matalan kynnyksen koiraharrastuksiin suositulla Tapahtumakehällä. Myös Kennelliiton HauLife-lavalla pidetyt rotuesittelyt ovat pitkin päivää vetäneet penkkirivit täyteen ja Rotutorilla on ollut runsaasti vierailijoita keskustelemassa koiran hankinnasta ja hoidosta.

Tänä vuonna Rotutorilla on 42 osastoa. Parhaana palkittiin Suomen Sveitsinpaimenkoirat ry:n kutsuva osasto. Kunniamaininnan sai Suomen Leoberginkoirat ry:n osasto, jolla tuotiin hauskasti esille koiranomistamisen eri puolilla. Koirien monipuolisuus on hienosti esillä myös Hyötykoiralavalla, jossa esitellään kumpanakin päivänä henkilökohtaisten hyötykoirien ja virkakoirien työtä.

Korvaamatonta työtä tekevät Vuoden virkakoirat 2018 vetivät katsomon täyteen

Iltapäivällä Vuoden Virkakoirat 2018 saivat palkintonsa. Vuoden Rajakoira 2018 on saksanpaimenkoira Aufgeweckt Juke ”Loki”. Loki työskentelee ohjaajansa, vanhemman rajavartija Petri Koskelan, kanssa Vaalimaan rajavartioasemalla ja partioi Suomen itäistä maastorajaa.

Vuoden Sotakoira 2018 on saksanpaimenkoira H-Ego 1062 ”Ego”. Ego työskentelee Kainuun prikaatissa, jossa se on ollut yli kuusi vuotta mukana varusmiesten koulutuksessa. Tehtävänsä se on aina hoitanut moitteettomasti ja loppumattomalla energialla. Tällä hetkellä Egon ohjaaja on varusmies Oskar Rautio.

Vuoden Vankilakoira 2018 on bordercollie Maple Yard Fight It Out ”Iiro”. Iiro työskentelee ohjaajansa vartija Marko Heiskan kanssa Oulun vankilassa.

Vuoden Poliisikoira 2018 on parsonrussellinterrieri Wildfay’s Captain K ”Jekku”. Jekun ohjaaja on vanhempi konstaapeli Miikka Ounila Hämeen poliisilaitokselta. Suomen pienin poliisikoira Jekku on koulutettu etsimään huumausaineiden lisäksi myös rahaa, passeja ja ampuma-aseita.

Vuoden Tullikoira 2018 on labradorinnoutaja Varjoahon Columbo ”Manu”. Manu työskentelee ohjaajansa tullitarkastaja Paula Hämäläisen kanssa Helsinki-Vantaan lentokentällä Lentotullissa. Manun työtehtäviin kuuluvat rahti- ja postiliikenne-etsinnät sekä matkustajavalvonta ja matkalaukkuetsinnät. Manu on paljastanut neljässä vuodessa yhteensä 870 huumeiden salakuljetustapausta.

Palkinnot jakoivat Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen ja maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.

- Virkakoirat ovat korvaamaton osa viranomaiskoneistoa, sillä ne pystyvät asioihin, joihin ihminen ei. Tämä palkitsemistilaisuus on siksi minulle todella suuri kunnia, Husu-Kallio sanoo.

Kuvat: Jukka Pätynen

Länsinaapurimme oli voitokas koiratanssin kummassakin lajissa.

Koiratanssin yksilölajien PM-mestaruudet ratkeavat huomenna alkaen kello 10.

Hyötykoiralavalla kerrotaan henkilökohtaisten hyötykoirien ja virkakoirien työstä myös huomenna.

Vuoden virkakoirat saivat raikuvat aplodit.