Suomalaiset leonberginkoirat pääsevät mukaan kansainväliseen roturisteytysprojektiin. Roturisteytysprojektissa pyritän lisäämään rodun terveyttä ja monimuotoisuutta risteyttämällä rotuun suunnitelmallisesti muidenkin koirarotujen geenejä.

Kansainvälisessä LEOGEN-projektissa ovat mukana Iso-Britannia, Sveitsi ja Suomi. Kennelliiton hallitus on hyväksynyt suomalaisten koirien projektiin osallistumisen Kennelliiton Jalostustieteellisen toimikunnan esityksen mukaisesti.

Taustalla rodun suppea perimä

Leonberginkoira on jo viime vuosisadalta alkaen kärsinyt perinnöllisen vaihtelun suppeudesta. Merkittävä osa geneettisestä monimuotoisuudesta on kadonnut maailmansotien aikana syntyneiden pullonkaulojen vuoksi.

Maailmanlaajuisesti leonbergejä on elossa noin 40 000 koiraa, mutta geneettisen tutkimuksen mukaan ne muodostavat perimältään vain yhden populaation.

Rodulla on havaittavissa sukusiitostaantuman aiheuttamia terveydellisiä ongelmia. Esimerkiksi syövät ja kasvaimet sekä tuki- ja liikuntaelinongelmat ovat verrattain yleisiä. Rodun keski-ikä on laskenut ja hedelmällisyys heikentynyt.

Roturisteytysprojektilla pyritään tuomaan rotuun lisää perinnöllistä monimuotoisuutta ja tervehdyttämään populaatiota.

Mukaan rotujärjestön kautta

Risteytysroduiksi oli tarjolla useita rotuja. Suomessa roturisteytyksiin suositellaan käytettäväksi ensisijaisesti seuraavia rotuja:

• hovawart
  • broholmer
  • labradorinnoutaja
  • landseer

Projektissa mukana olevista maista hyväksytään kuitenkin Suomessa rekisteröitäväksi myös muut risteytykset. Suomessa tehdyissä risteytysprojekteissa risteytysrodun tulee täyttää myös alkuperäisrodun PEVISA-ehdot.

Suomessa kasvatetut risteytykset rekisteröidään kasvattajan kennelnimelle roturisteytyksille tarkoitettuun FIRR-rekisteriin.

Roturisteytysprojektista kiinnostuneet kasvattajat voivat olla yhteydessä Suomen Leonberginkoirat ry -rotujärjestöön.

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Roturisteytysprojektit_1440 x 960
Suomen Kennelliitto hyväksyi cavalier kingcharlesinspanileille ja ranskanbulldoggeille omat roturisteytysprojektit Lue lisää