Kesän ulkomaiset koiranäyttelyt ja lomamatkailu lisäävät koirien kanssa matkustamista Suomen rajojen yli. Koirien liikkuminen maasta toiseen lisää tautien tartuntariskejä. Koirilla tulee olla säädetyt rokotukset ja lääkitykset aina kun ne matkustavat, myös EU:n alueella. Aluehallintoviraston läänineläinlääkärit suorittavat pistokoevalvontaa lemmikkien kanssa matkustaville kevään ja kes&aum

Pistokoevalvonnassa kiinnitetään huomiota erityisesti rabiesrokotuksiin sekä ekinokokkiloislääkityksiin. Koirien tulee olla tunnistusmerkittyjä tai sirutettuja ja mukana tulee olla lemmikkieläinpassi. Voimassa olevasta passista näkyvät voimassaolomerkinnät muun muassa rabiesrokotteesta (yli 12 viikkoisilla koirilla). Lisäksi koirien tulee olla lääkitty ekinokokkoosia vastaan 1–5 vuorokautta ennen maahantuloa.

Läänineläinlääkärien tekemät lemmikkiratsiat aloitetaan Turun satamasta 15.4. ja Vaasan satamasta 15.–16.4.2016 Ruotsista tuleville koirille ja muille lemmikkieläimille. Mukana tarkastuksessa ovat aluehallintoviraston läänineläinlääkärit ja kunnalliset eläinlääkärit, sekä tulli. Vaasassa järjestetään samana viikonloppuna kansainvälinen koiranäyttely.

Seuraava ratsia järjestetään Helsingissä 20.5. Samana viikonloppuna järjestetään Helsingissä ja Haminassa kansainväliset koiranäyttelyt. Torniossa lemmikkiratsia pidetään 17.6.2016 edeltäen Rovaniemen kansainvälistä koiranäyttelyä.

Tuotaessa koiria EU:n ulkopuolelta tuontivaatimukset ovat vielä tiukemmat tautien leviämisriskin takia. Tutustu tuontivaatimuksiin aina huolellisesti etukäteen ja kysy neuvoa esimerkiksi Eviran valtuuttamilta rajaeläinlääkäreiltä.

Lisätietoja koirien maahantuonnista Ruokaviraston sivuilla

Lisätietoja: