Vuoden 2023 rotujärjestölehtikilpailussa sijoittuivat Länsigöötanmaanpystykorvien lehti Göötti, Suomen Noutajakoirajärjestön lehti Nuusku sekä Suomen Collieyhdistyksen Colliesanomat.

Länsigöötanmaanpystykorvien Göötti ylsi voittoon

Kennelliiton valtuuston kevätkokouksessa 26.5.2024 palkittiin Koiramme-lehden rotujärjestölehtikilpailun voittajat. Ensimmäiseksi sijoittui ja kilpailun voitti Länsigöötanmaanpystykorvat – Västgötaspetsen ry: lehti Göötti. Raati perusteli valintaansa seuraavasti:

"Göötti on malliesimerkki erinomaisesta tiimityöstä. Lehti on huolella tehty ja siististi tilaa säästäen taitettu. Jutut ovat informatiivisia, juttuvalikoima laaja ja runsas sekä monipuolinen kuvitus rotulehtien parasta A-luokkaa."

Lehden vastaavana päätoimittajana toimii Milena Eklund. Toimituskuntaan kuuluvat Laura Häggblom, Päivi Multisilta, Sara Sohlman ja Jenna Rantala. Valokuvaajana ja vakituisena avustana toimii Juho Peltola. Taitosta vastaa Kirsi Pääskyvuori (Sivupainajainen).

”Voitto tuntuu uskomattomalta, motivaatiota kasvattavalta, upealta! On hienoa, että panostus lehteemme on noteerattu myös rotuyhdistyksen ulkopuolella”, kertoo päätoimittaja Eklund.

Eklundin mukaan Göötti-lehdestä ainutlaatuisen tekee erittäin toimiva ja vakiintunut lehdentekoprosessi, josta vastaa sitoutunut toimikunta ja ammattitaitoinen taittaja. Lisäksi heillä on osallistuva aktiivinen jäsenistö, joka mahdollistaa monipuolisen sisällön tuottamisen lehteen aina arjesta harrastuksiin. ”Tunnustusta ansaitsevat myös taitavat valokuvaajat, joiden otoksia saamme käyttöömme niin rakennekuviin kuin kuvituskuviinkin”, Eklund lisää.

Nuusku on noutajaharrastajan tuhti tietopaketti

Toiseksi kilpailussa sijoittui Suomen Noutajakoirajärjestö ry:n Nuusku-lehti alla olevien perusteluiden saattelemana:

"Nuusku on ison järjestön lehti yli 5000 kappaleen painosmäärällä. Tämä näkyy julkaisusta, johon selvästikin panostetaan sekä henkisiä että taloudellisia voimavaroja. Juttuja on noutajaharrastuksen eri alueilta, ne ovat selkeitä ja helppolukuisia ja kuvitus tukee juttuja mainiosti."

Lehden vastaavana toimittajana toimii Tobina Nyman.

”Täytyy myöntää, että tällainen huomionosoitus tuntuu todella hyvältä. Varsinkin, kun itse on ollut mukana noutajatoiminnassa siitä asti kuin Nuusku-lehti on aloittanut toimintansa (1971–1972). Lehti onkin kauan sitten saanut erilaisia kunniamainintoja ja palkintoja Kennelliiton rotujärjestöjulkaisujen jalostuspalkintokilpailussa, joita 1980-luvulla oli erilaisia sarjoja.” sanoo vastaava toimittaja Nyman.

”Lehteä ei pysty tekemään yksin. Itselläni vastaavana toimittajana ei ole sellaisia kirjoittajan lahjoja, joita useammilla aikaisemmilla lehden vastaavilla toimittajilla on ollut. Omasta takaa taas löytyy kokemusta monelta noutajatoiminta alueelta. Nuusku-lehden toimittaminen vaatii paljon ideointia ja myös oikeiden kirjoittajien löytämistä. Suomen Noutajakoirajärjestö on aina pitänyt Nuusku-lehteä tärkeänä viestinnän jakamisen lähteenä. Vuosien varrella, sekä lehden toimittaminen että noutajakenttä kokonaisuudessaan, on muuttunut ja mukana pysyminen vaati panostusta ja mietintää mitä lehdessä kannattaa julkaista ja mitä ei”, Nyman summaa.

”Nuuskusta ainutlaatuisen tekee se, kuinka Suomen Noutajajärjestö on halunnut pitää lehden tuhtina paperisena ja jokaiselle jäsenelle kuuluvana jäsenetuna. Lisäksi pakettiin kuuluu pentuejäsenille suunnattu erikoisnumero Startti-Nuusku, joka sisältää kattavasti tietoa noutajaroduista, niiden hoidosta sekä eri harrastusmuodoista. Lisäksi lehti yritetään pitää ajankohtaisena siitä huolimatta, että printtimedia on "hidas". Mietitään tarkkaan, että lehdessä on jokaiselle jotain: uusille noutajaharrastajille, konkareille ja kasvattajille”, Nyman sanoo.

”Koska itselläni Nuuskun vastaavana toimittajana on pitkä noutajatausta, on toimituskunnassa paljon kontakteja nykynoutajamaailmaan ja ymmärrystä myös järjestön historiasta. Tällaisella kombinaatiolla löytyy aiheita, jotka kiinnostavat laajasti noutajaharrastajia ja saavat tarttumaan perinteiseen lehteen kerta toisensa jälkeen”, Nyman pohtii.

Colliesanomat luottaa laadukkaiden kuvitusten ja visuaalisuuden voimaan

Suomen Collieyhdistys ry:n lehti Colliesanomat nappasi kilpailussa kolmannen sijan. Raati perusteli valintaansa näin:

”Colliesanomat pitää hyvin kiinni perinteistä, lehti on paksu, jopa yli 100 sivua. Juttuja ja kuvia mahtuu siis runsaasti ja lehdestä välittyy runsaan ja laadukkaan aineiston välityksellä rotujärjestön halu pitää jäsentyytyväisyys korkealla tasolla lehden avulla. Colliesanomissakin korostuu kuvituksen runsaus ja korkealaatuisuus.”

Colliesanomien vastaavana päätoimittajana toimii Satu Havukainen ja toimitussihteereinä Sari Vierimaa ja Minna Saarinen.

”Olemme totta kai iloisia saamastamme huomiosta, mutta samalla yllättyneitä. Edellisestä palkitsemisesta ei ole kuitenkaan niin pitkä aika, 2011 kävin edellisen kerran kukitettavana, eikä ajatuksiin mahtunut, että näin pian olisi edes teoreettisesti mahdollista sijoittua uudelleen. Lisäksi on hämmentävää tulla palkituksi lehdellä, jonka taso omasta mielestämme olisi voinut olla vielä parempi. Paljon jäi jossiteltavaa ja parannettavaa.”, pohtii päätoimittaja Havukainen kriittisesti.

Mikä sitten tekee Colliesanomista ainutlaatuisen? ”Jäsenistö. Heitä varten tätä tähdään sillä ajatuksella että jäsenille on jotakin konkreettista tarjottavaa painetun lehden muodossa jäsenmaksua vastaan. Lisäksi Rodut. Kukaan muu ei aja meidän rotujemme asiaa eikä säilö rotujemme historiaa. Painettu sana säilyy todennäköisemmin mitä muihin formaatteihin säilötyt tiedot. Aktiiviset harrastajat ja kauniit rodut, jolloin materiaalia kertyy paljon. Ja kissan hännän nostona; meidän toimitus. Lehteä tehdään kaveriporukalla, jolla on yhtä kunnianhimoiset tavoitteet lehden osalta.”, Havukainen kertoo.

Paljon onnea vielä jokaiselle palkitulle lehdelle!

Rotujärjestölehtikisan voittajat vuodelta 2022:

1. Kerry&Vehnä (Kerry- ja Vehnäterrieri)
2. Labradori (Labradori)
3. Valkohuisku (Japaninpystykorva)