Kennelliitto palkitsi tänään Riihimäen Erämessuilla vuoden 2024 Eräkoiran, Mauri Kumpulaisen omistaman pohjanpystykorva Onnin. Onni on upea esimerkki pitkäikäisestä metsästyskaverista, joka on ollut omistajalleen iloa tuottava eräkoira ajasta ja paikasta riippumatta, palkinnon perusteluissa todetaan.

Kennelliiton osastolla on messuviikonlopun aikana päässyt tutustumaan metsästyskoirarotuihin. Lisäksi Kennelliiton tarjoaman kahvikupin äärellä on puhuttu koirakokeista ja luonnossa liikkumisesta koiran kanssa. Messujen viimeinen päivä huipentui Vuoden Eräkoiran palkitsemiseen. Palkintoa olivat jakamassa Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Risto Ylitalo ja koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri Hannu Liedes. Kennelliitto valitsi Vuoden Eräkoiran ensimmäistä kertaa vuonna 1980. Valintaprosessissa rotujärjestöt tekevät ensin esityksensä, joista valitaan metsästyskoirana ja metsästyskoirakokeissa annettujen näyttöjen perusteella Vuoden Eräkoira.

Kilpailuja huipulla yli vuosikymmenen

Vuoden 2024 Eräkoiraksi oli paljon hyviä ehdokkaita, mutta Onni erottui muista pitkään kestäneellä urallaan sekä kokeissa että metsästyksessä. Onni on pitkällä koeurallaan onnistunut säilyttämään korkean tasonsa sekä saavuttamaan kokeissa ja kilpailuissa huipputuloksia. Onni on esimerkiksi osallistunut pohjanpystykorvien Suomenmestaruuskilpailuun peräkkäin kymmenen vuoden ajan. Pitkään kestävä yhteistyö koiran ja ohjaajan välillä on metsästyskoiralle huomionarvoinen ominaisuus, perustelee Hannu Liedes voittajan valintaa.

Onni tulkohon tupahan, hyvä vuosi vierahaksi

Onni on ollut nimensä veroinen. Omistaja Mauri Kumpulainen kuvailee Onnia todella helpoksi tapaukseksi, joka on rohkea, tasapainoinen, kiltti, tottelevainen ja valtavan riistaintoinen. Kotiuduttuaan kasvattajansa Janne Immosen luota, Onni solahti nopeasti osaksi laumaa ja heistä tuli parhaat kaverit.

Metsästyskoirana Onni yllätti omistajansa jo kolmen kuukauden ikäisenä ensimmäisellä metsästysreissulla Ruotsiin. Ollessaan tutustumassa tulevaan työmaahansa, täräytti Onni teerihaukun. Varmuus on ollut Onnin vahvuus koe- ja metsästysreissuilla ympäri Suomea, ja se on tehnyt tulosta myös heikommissa maastoissa ja olosuhteissa. Onnin haku on Kumpulaisen mukaan tarkoituksenmukaista ja tarkkaa: kokeissa 282 löytömahdollisuutta, joista 275 löytöä. Näistä 209 ensihaukkua ja 40 uusintahaukkua.

Metsässä kulkeminen on ohjaajalle helppoa, sillä Onnin tulee vain antaa tehdä rauhassa työtään, ja odottaa sen haukkua. Metsässä Onnin työskentely on eleetöntä ja rauhallista. Aistejaan se käyttää kokonaisvaltaisesti, varsinkin haju ja kuulo pelaavat yhteen hyvin. Onnin maaston korkeuserojen hyödyntäminen on hienoa katseltavaa: koira nousee suurelle siirtolohkareelle kuuntelemaan ja vaarassa siirtyy ylemmäs vainuamaan korkeapaineessa alhaalta ylös nousevia hajuja.

Eräkoira 2024 Onni haukkuu
Kuva: Mauri Kumpulainen

Menestystä koeuralla

Koeuransa Onni aloitti heti yhdeksän kuukautta täytettyään. Tuolloin se osallistui linnunhaukkukokeisiin saavuttaen AVO 1 tuloksen. Onnin arvokisaputki alkoi vuoden iässä vuonna 2013. Putkesta on tullut pitkä ja katkeamaton, sillä Onnilla on takanaan esimerkiksi kymmenen SM-kilpailua, joista se nappasi mestaruuden viime vuonna.

Myös jälkeläiset ovat menestyneet koekentillä. Niistä useat ovat saavuttaneet käyttövalion arvon ja mitalisijoja SM-kilpailuissa. Onnin omana SM-mestaruusvuonna 2023 sen poika sijoittui samassa kisassa kolmanneksi ja tyttö neljänneksi.

”Päivääkään en vaihtaisi pois. Paljon on yhdessä koettu ja nähty, matka on ollut vaivatonta ja helppoa. Onnille on varattu metsästyspäiviä niin kauan kuin tassu nousee.” omistaja Kumpulainen kertoo.

Vuoden 2024 Eräkoiran palkinnonjako
Onni omistajansa Mauri Kumpulaisen kanssa palkinnonjaossa. Taustalla Kennelliiton Hannu Liedes ja Risto Ylitalo. Kuva: Jenniina Nummela.

Kennelliitto onnittelee Vuoden Eräkoira Onnia, omistajaa sekä kasvattajaa!

Hannu Liedes
Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri
hannu.liedes@kennelliitto.fi