Hau-Hau -tuotteisiin kohdistuva tuotevirhe-epäily on herättänyt laajalti huolta lemmikinomistajissa, ja asiasta on myös oltu yhteydessä Suomen Kennelliittoon. Hau-Hau -tuotteiden valmistaja Prima Pet Premium tiedotti tänään korvaavansa täysmääräisesti kaikki yhtiön maahantuomista Hau-Hau Kevytrullista neurologisia oireita saaneiden lemmikkien eläinlääkärikulut.

Tuotevirheestä epäiltyjen Hau-Hau Kevytrullien laboratoriotutkimukset ovat yhä kesken. Syyskuussa valmistuneet ensimmäiset laboratoriotulokset eivät osoittaneet tuotevirhettä. Prima Pet Premium on lopettanut yhteistyön puruluita valmistaneen kiinalaisen toimijan kanssa.

Prima Pet Premium vetää markkinoilta pois vielä tämän valmistajan purutuotteita. Näitä ovat:

• Hau-Hau Kanapurutikku, EAN-koodi 6430043024321, parasta ennen päiväys 8.5.2026, pakkauskoko 400 g
  • Hau-Hau Ankkapururulla, EAN-koodi on 6430056886657, parasta ennen päiväys 10.5.2026, pakkauskoko 550 g
  • Hau-Hau Kanapururulla, EAN-koodi 6430056886640, parasta ennen päiväys 10.5.2026, pakkauskoko 550 g

Tämän jälkeen myynnissä ei ole enää tämän kiinalaisen yhtiön valmistamia puruluita, jotka saapuivat Suomeen elokuun 2024 lopulla.

Tarkempaa tietoa Prima Pet Premiumin toimista ja tuotteiden takaisinvedosta sekä siitä, miten sairastuneiden koirien eläinlääkärikulut korvataan, löytyy Prima Petin sivuilta.

Hau-Hau Champion on Kennelliiton yhteistyökumppani. Kennelliitto seuraa edelleen tilannetta ja on tiiviisti yhteydessä Prima Pet Premiumiin.

- Edellytämme, että kaikki yhteistyökumppaniemme lemmikeille tarkoitetut tuotteet ovat turvallisia. Kiinan kaltaisista maista tulevien tuotteiden turvallisuuden varmentaminen on vaikeaa. Lemmikkien hyvinvoinnin kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että lemmikkituotteet tulevat maista, joissa tuoteturvallisuus pystytään varmentamaan paremmin, toteaa Kennelliiton toiminnanjohtaja Pirjo Onza.

Päivitys klo 12:58: Tarkennettu tietoa markkinoilta poisvedetyistä tuotteista.