Yritysten ja yhdistysten hallussa olevat koirat voi ilmoittaa Ruokaviraston koirarekisteriin 29. elokuuta alkaen Y-tunnusta käyttäen. Jatkossa kaikki koiria hallussaan pitävät voivat ilmoittaa koiransa koirarekisteriin ja tehdä tarvittavia ilmoituksia, kuten haltijavaihdoksia.

Koira voidaan ilmoittaa Y-tunnukselle Ruokaviraston rekisteriin esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

• Koirat ovat osana elinkeinotoimintaa (esim. koiravaljakkoyritykset, homekoirat, muut työkoirat)
  • Kyseessä on yhdistys- tai yritystoiminta, jonka toimialana on koirien myyminen, välittäminen tai pidempiaikainen hoitaminen (rescuejärjestöt/pentujen maahantuonti/kasvatustoiminta elinkeinotoimintana).

Y-tunnuksella asiointi on mahdollista henkilöille, joilla on organisaationsa puolesta asiointiin oikeuttava rooli kaupparekisterissä, yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä tai yhdistysrekisterissä. Asiointi Suomi.fi -valtuusrekisterin tietojen perusteella, kuten esimerkiksi toisen henkilön tai yrityksen puolesta asiointi, otetaan koirarekisterissä käyttöön myöhemmin syksyllä.

Kaikki koirat on ilmoitettava rekisteriin tämän vuoden loppuun mennessä

Ruokaviraston koirarekisterin ensimmäinen vaihe avautui 8. toukokuuta. Lain mukaan kaikki Suomen koirat on mikrosirutettava ja ilmoitettava Ruokaviraston ylläpitämään koirarekisteriin viimeistään 31.12.2023 mennessä.

Koiranpennut tulee siruttaa ja ilmoittaa niiden tiedot rekisteriin ennen luovutusta seuraavalle haltijalle. Tämä tulee tehdä viimeistään kolmen kuukauden iässä tai aiemmin, jos koira luovutetaan uudelle haltijalle ennen kolmen kuukauden ikää.

Koiran sen hetkinen haltija ilmoittaa koiran rekisteriin. Ilmoituksia rekisteriin ei ole tarpeen tehdä takautuvasti. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos kasvattaja on jo luovuttanut pennun sen uudelle omistajalle tai haltijalle, ilmoittaa tämä koiran rekisteriin.

Suomeen 1.1.2023 maahantuodut, sirutetut koirat tulee ilmoittaa Ruokaviraston rekisteriin neljän viikon kuluessa saapumisesta tai aiemmin, jos koira luovutetaan uudelle haltijalle ennen neljän viikon määräaikaa.

Sähköisen asioinnin kautta tehtävä koiran rekisteröinti tai haltijan vaihdos maksaa 10 euroa. Hinta on 19 euroa koiralta, jos rekisteröinnin tai haltijanvaihdoksen tekee paperilomakkeella tai sähköpostitse.

Ruokaviraston koirarekisterin sähköinen asiointipalvelu on poissa käytöstä 29.8. klo 7.50–12.00 välisen ajan, kun uutta palvelua otetaan käyttöön.

Lisätietoa Ruokaviraston koirarekisteristä löytyy täältä ja vastauksia rekisteristä useimmiten kysyttyihin kysymyksiin löytyy täältä.

Tarkempaa tietoa saa Ruokaviraston koirarekisterin asiakaspalvelusta, koirarekisteri@ruokavirasto.fi, puh. 020 690 500.

Ruokaviraston koirarekisterillä on myös palautekanava, joka löytyy täältä.