Kennelliitto, Suomen Palveluskoiraliitto ja Saksanpaimenkoiraliitto järjestivät viikonloppuna 10.-11.4.2021 eettisen koulutuksen suojelukoiraharrastuksen tuomareille, maalimiehille ja muille keskeisille toimijoille. Koulutus on yksi edellytyksistä sille, että suojelukoiraharrastusta voi jatkaa.

Noin nelituntisia koulutuksia järjestettiin viikonlopun aikana neljä. Koronapandemiatilanteesta johtuen koulutukset olivat etäkoulutuksia. Koulutuksissa eläinsuojelulain edellyttämästä eläinten kohtelusta luennoi ylitarkastaja Taina Mikkonen Ruokavirastosta. Hän kertoi, että tulevassa eläinten hyvinvointilakiesityksessä eläinkilpailu- ja näyttelysäännökset tulevat muuttumaan aika paljon. Järjestäjien on osattava ottaa huomioon hyvinvointivaaran aiheuttaminen eläimille.

- Toivotun käyttäytymisen vahvistamiseen perustuvat koulutusmenetelmät parantavat tutkitusti eläinten hyvinvointia, hän painotti esityksessään.

Perustietoa tämänhetkisten tutkimusten pohjalta koiran käyttäytymisestä, tunteista ja koulutusmetodeista kertoi koirien käyttäytymistutkija, FT Katriina Tiira.

Siitä, miten koulutus ja käyttökoirakoe sujuvat, kun koira on koulutettu eettisesti oikein, kertoivat IGP-tuomari Jari Kokkonen Saksanpaimenkoiraliitosta sekä koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Tero Oravasaari Suomen Palveluskoiraliitosta.

Saksanpaimenkoiraliiton ja Suomen Palveluskoiraliiton eettiset ohjeet perustuvat koirien ja ihmisten oikeudenmukaiseen, tasapuoliseen ja kunnioittavaan kohteluun. Liitot ovat laatineet eettiset sitoumukset, jotka kaikkien suojelukoiraharrastajien on allekirjoitettava, jos he haluavat jatkaa harrastustaan.

Liittojen eettisistä ohjeista ja eettisistä sitoumuksista kertoivat eettisten ohjeiden työryhmän ja toko-työryhmän sekä avoimet koe- ja kilpailulajit -toimikunnan jäsen Piritta Pärssinen Suomen Palveluskoiraliitosta ja hallituksen jäsen, näyttelytoimikunnan vetäjä Anu Salmi Saksanpaimenkoiraliitosta.

Liitot ovat myös rakentaneet ilmoitusprosessin, jolla havaittuihin väärinkäytöksiin puututaan.

Työ alkaa vasta tästä, painotti Suomen Palveluskoiraliiton puheenjohtaja Mika Laaksonen. Tarkoitus on, että eettinen ohjeistus laajennetaan kaikkeen palveluskoiratoimintaan.

Lisätiedot:

Suomen Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja
Esa Kukkonen
esa.kukkonen@kennelliitto.fi

Suomen Palveluskoiraliiton puheenjohtaja
Mika Laaksonen
mika.laaksonen@palveluskoiraliitto.fi

Saksanpaimenkoiraliiton puheenjohtaja
Sami Baggström
sami.baggstrom@spl.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Suojelukoulutus