Suomen Kennelliitto aloittaa 14.4.2020 yt-neuvottelut Kennelliiton toimiston mahdollisista määräaikaisista lomautuksista. Syynä on Kennelliiton toiminnan supistuminen ja tätä kautta tarjolla olevan työn tilapäinen väheneminen.

Kennelliiton toimisto hoitaa Kennelliiton toimikuntien ja työryhmien valmistelutehtäviä, talousasioita, tapahtuma- ja koulutustilaisuuksien suunnittelua ja järjestelyitä mukaan lukien joulukuun Koiramessut, kansainvälistä toimintaa, IT-asioita, henkilöstöasioita ja viestintää. Toimistossa käsitellään myös terveystutkimustuloksia ja annetaan lonkkanivel- sekä kyynärnivellausuntoja. Toimistossa on 38 työntekijää.

Kennelliiton tytäryhtiö Showlink Oy ilmoitti 27.3.2020 lomauttavansa kokoaikaisesti kaikkiaan kymmenen henkilöä 1.4.2020 alkaen. Showlink Oy hoitaa koiranäyttelypalveluita, tallennus- ja rekisteröintipalveluita, tapahtumapalveluita sekä verkkokauppaa.

Ruotsin Kennelliitto on kertonut 4.3.2020 toteuttavansa hallinnollisia säästöjä. Norjan Kennelliitto on lomauttanut suurimman osan toimistonsa henkilöstöstä 1.4.2020 alkaen.

- Tilanne on valitettava, sillä Kennelliiton toimistossa ja tytäryhtiöissä tehdään hyvää työtä. Tämänhetkiset poikkeusolot vaikuttavat kuitenkin myös Kennelliiton toimintaan niin kuin muuallakin yhteiskunnassa, toteaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen. Poikkeusolot näkyvät jo nyt liiton toiminnassa.

Poikkeusolojen aikana Kennelliiton rekisteröinti- ja tallennuspalveluissa sekä terveystutkimuslausunnoissa voi olla viivettä. Asiointia kannattaa hoitaa mahdollisimman pitkälti verkossa Omakoira-palvelun tai jäsenten Omakoira-mobiilipalvelun kautta. Kennelliiton jäsenetu, Koiramme-lehti, ilmestyy aikataulunsa mukaisesti.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Harri Lehkonen