Keski-Suomessa haastavissa sääolosuhteissa järjestetyn jännittävän suomenajokoirien Kilpa-ottelun Ajokuninkuuden 2019 vei Vaasan kennelpiiriä edustanut 3,5-vuotias, Krister Sundholmin omistama narttu Lillsand Berta. Kilpailu käytiin Uuraisilla viikonloppuna 9.–10. marraskuuta. Järjestelyistä vastasi Keski-Suomen Ajokoirayhdistys ja keskuspaikkana toimi Oikarin tila.

Kilpailupäivien päätteeksi ylituomari Mika Elgland ja varaylituomari Kari Syrjälä kävivät kilpailijoiden suoritukset läpi yhdessä tuomareiden ja koiranohjaajien kanssa. Lopputuloksissa huomioidaan molempien päivien suoritukset. Lillsand Bertan loppupisteet olivat 152.92 ja toiseksi tulleen Kotirinteen Irmelin pisteet 130,13.  Kolmanneksi sijoittui Piernamäen Loikkari pistein 121,21.

Kilpa2019

Oikealla Kilpa-ottelun ylituomari Mika Elglund ja vasemmalla ottelutoimikunnan puheenjohtaja Katri Toivola. Kuva: Heidi Lahtinen

Tämä Kilpa-ottelu oli järjestyksessään jo 79. Suomenajokoirien Kilpa on vanhin kolmesta Kennelliiton kotimaisten rotujen ottelusta. Kilpa-ottelu on järjestetty vuodesta 1937 alkaen. Koirat valikoituvat otteluun neljästä lohkosta (etelä, itä, länsi ja pohja) karsintojen kautta. Edellisvuoden voittaja on automaattisesti puolustamassa titteliään.

Muut kaksi kotimaisten rotujen ottelua ovat suomenpystykorvien Haukku-ottelu ja karjalankarhukoirien Hirvenhaukut-ottelu, joka kilpaillaan 16.-17.11. Aurassa.

Tulokset:
1. Lillsand Berta FI24715/16, Krister Sundholm 152,92p.
2. Kotirinteen Irmeli FI20108/12, Harri Laine 130,13p.
3. Piernamäen Loikkari FI40451/15, Heikki Jokinen 121,21p.
4. Patopojan Ella FI36178/12, Jaakko ja Suvi Ellala 101,79p.
5. Meripojan Kamu FI31710/12, Jukka Leppäniemi 97,25p.
6. Kuurapellon Wiivi FI43944/15, Petri Alainen 71,50p.
7. Kelopuun Sutki FI27389/13, Jouni Vanhatalo 69,46p.
8. Rajarintalan Gaby FI33160/11, Pekka Kuosmanen ja Kirsi Hytönen 63,88p.
9. Metsätuuli Sulo FI37831/13, Tuija ja Kari Karppanen 62,00p.
10. Riitasoinnun RR Siru FI14586/15, Esa Kujanpää ja Kai Kangasmäki 29,25p.
11. Rauta-ajon Reetu FI44327/10, Heikki Romo 4p.
Helimarin Martti FI22524/16, Pekka Kortessalo –
Metsä-Kontion Ronja FI26143/14, Ari ja Hilkka Kanerva –