Agility lisättiin Lajien parhaat urheilijat -listalle viime vuoden syyskuussa.

Urheilutoimittajain Liiton valinnat vuoden urheilijaksi julkistettiin tänään keskiviikkona. Vuoden agilityurheilijaksi valittiin Janita Leinonen. Leinonen tulee Littoisen Agility Warriorsista.

Eri lajien parhaita urheilijoita on valittu jo vuodesta 1946 lähtien. Agilityn vuoden urheilija valitaan nyt ensimmäistä kertaa, sillä liitto hyväksyi agilityn ja kolme muuta uutta lajia Lajien parhaat urheilijat -listalle viime vuoden syyskuussa.

Agilityliitto kertoi syksyllä tiedotteessaan, että listalle lisätään lajeja esimerkiksi lajiliittojen aloitteesta ja Vuoden Urheilija -valiokunta päättää listalle hyväksymisestä. Liiton mukaan kriteereinä pidetään muun muassa lajin harrastamisen laajuutta, kansallista kilpailutoimintaa sekä kansainvälisyyttä.

Agility on vauhdikas koirien esteratakilpailu. Agilityssä ihminen ohjaa koiran virheettömästi ja mahdollisimman nopeasti tuomarin suunnitteleman radan läpi. Lajia voi harrastaa kuka tahansa. Se on avoin kaiken rotuisille koirille, myös sekarotuisille. Agilityssä menestyminen edellyttää koiralta yhteiskuntakelpoisuutta, hyvää fyysistä kuntoa, toimintakykyä ja ennen kaikkea hyvää yhteistyötä ohjaajan kanssa.

Suomen Urheilugaalaa voi seurata torstaina 16.1.2020 kello 20.00 alkavassa TV2:n lähetyksessä.