Kennelliiton hallitus päätti 15.8.2024 kokouksessaan muun muassa operoitujen koirien oikeudesta osallistua näyttelyihin ja äskettäin koirarekisteriin hyväksytyn mustan tanskanpystykorvan rotujärjestöstä.

Alla on esitetty jäsenjärjestöjä olennaisimmin koskevat kokouspöytäkirjan asiat.

Operoitujen koirien osallistuminen koiranäyttelyihin

Kennelliiton hallitus päätti esittää valtuustolle Koiranäyttelysääntöön lisättäväksi, että koirat, joille on tehty operaatio sellaisen perinnölliseksi luettavan vian korjaamiseksi, joka ei vaikuta koiran ulkonäköön (esimerkiksi OC:n, polvilumpioluksaation, kyynärniveldysplasian, kyynärnivelen inkongruenssin tai ristisidevaurioiden operaatio), voisivat osallistua kokeiden ja kilpailuiden lisäksi myös näyttelyihin seuraavin ehdoin: Omistaja hakee Kennelliitolta poikkeuslupaa eläinlääkäritodistuksen perusteella. Todistuksesta tulee ilmetä selvästi, että kyseessä on perinnöllinen vika. Koska poikkeuslupa koskee nimenomaan perinnöllisiä vikoja, koira siirretään samalla pysyvään jalostuskieltoon.

Poikkeuslupaa ei esityksen mukaan tarvita, mikäli kyseessä on puhtaasti traumaperäisen vaurion korjaus.

Mikäli Kennelliiton valtuusto hyväksyy hallituksen esityksen, muutos tulee voimaan vuoden 2026 alusta lähtien.

Rotukohtaiset raportit (RKO-raportit) sähköiseksi

Ohjeistuksen mukaan ulkomuototuomareiden tulee arvostellessaan kiinnittää erityistä huomioita koirien liioiteltuihin piirteisiin ja perusrakennetta sekä terveyttä heikentäviin rotukohtaisiin riskikohtiin. Ulkomuototuomari kirjoittaa seurannan piirissä olevasta rodusta tekemistään havainnoista Rotukohtaisen raportin (RKO-raportin), joka toimitetaan Kennelliittoon ja rotujärjestölle. Raporttien avulla seurataan rotujen tilannetta liioiteltujen piirteiden ja terveyttä heikentävien riskikohtien osalta.

Kennelliiton hallitus päätti, että liioitelluista piirteistä kirjatut RKO-raportit tullaan muuttamaan sähköisiksi ja lomakkeet tullaan lisäämään Kennelliiton näyttelytietojärjestelmään. Näin tietojen hyödyntäminen tulee helpottumaan rotujärjestöissä ja Kennelliitossa. RKO-lomakkeista saadaan tietoa erityisesti roduista, joilla on sellaisia ulkonäköseikkoja, joihin tulisi kiinnittää huomioita ja joiden tilannetta tulisi seurata vuosittain

RKO- ja ulkomuodon jalostustarkastus -työryhmä ottaa raporttien sähköistämisen työn alle loppuvuodesta.

Mustalle tanskanpystykorvalle rotujärjestö

Kennelliiton koirarekisteriin huhtikuussa 2024 hyväksytylle black spitzille eli mustalle tanskanpystykorvalle on hyväksytty rotujärjestöksi Suomen Seurakoirayhdistys ry. Kennelliiton hallitus päätti myös, että rodun rekisteröinti voidaan aloittaa heti. Rotu saa osallistua näyttelyihin ja kokeisiin 1.1.2025 alkaen.

Koirien hyvinvointineuvonnan kehittämisryhmään uusia jäseniä

Kennelliiton hallitus perusti toukokuussa työryhmän edistämään koirien hyvinvointineuvontaa. Nyt hallitus nimitti työryhmään aiempien neljän jäsenen lisäksi kaksi uutta jäsentä, Henna Latvamäen ja Tuire Kaimion. Työryhmään aiemmin nimetyt jäsenet ovat Jouni Kautto, Mika Laaksonen, Sari Laitinen ja Pasi Soininen. Heistä Sari Laitinen toimii työryhmän puheenjohtajana.

Työryhmä saa seuraavaksi käydä läpi hyvinvointineuvojien työnkuvan ja esittää edelleen kasvattajatoimikunnan kautta hallitukselle, millaisissa tapahtumissa hyvinvointineuvojia tulee olla läsnä ja miten heidät koulutetaan tehtäväänsä.

Kansainvälisiä asioita

Kennelliiton hallitus kirjasi tiedoksi saatuna seuraavat kansainväliset asiat:

• FCI:n Hoopers-toimikunnan varapuheenjohtajaksi on valittu Kati Wala-Bruin.
  • Centrale Canine Tunisienne Kennel Club on hyväksytty viideksi vuodeksi FCI:n sopimusjäseneksi 20.3. alkaen.

Lisäksi hallitus esittää Kennelliiton edustajaksi FCI:n pelastuskoiratoimikunnassa Suomen Palveluskoiraliiton esityksen mukaisesti Matti Hautalaa toimikunnan työt jättävän Harri Kuusiston tilalle.

Uudet jäsenyhdistykset

Hallitus nimesi uusia jäsenyhdistyksiä:

• Rallykoirat ry, Ylitornio
  • Törmävaaran Eräveikot ry, Tervola
  • Vuojärven Metsästysseura ry, Vuojärvi, Sodankylä

Valtuuston kokoukset 2029

Hallitus hyväksyi valtuuston kokousten päivämäärät vuodelle 2029:

• 27.5. Valtuuston kevätkokous (Valtuustoseminaari 26.5.)
  • 25.11. Valtuuston syyskokous (Valtuustoseminaari 24.11.)

Valtuuston kaikkien kokousten päivämäärät vuosina 2024–2029 löytyvät Kennelliiton sivuilta täältä.

Seuraava kokous

Kennelliiton hallituksen seuraava kokous järjestetään 3.10.2024.