Koirien uudet kansalliset rokotussuositukset ovat nousseet puheenaiheeksi viime päivinä. Keskustelun taustalla on WSAVA:n (Word Small Animal Veterinary Association) tänä keväänä julkaisema päivitys kissojen ja koirien rokotussuosituksiin.

Suomen Kennelliiton rokotusmääräykset eivät tule muuttumaan. Rokotusmääräyksemme liittyvät siihen, millaisia rokotuksia koiralta vaaditaan, jotta se voi osallistua kokeisiin, kilpailuihin ja koiranäyttelyihin. Ne perustuvat Ruokaviraston antamiin ohjeisiin, jotka noudattavat EU:n yleisiä rokotusohjeita. Nämä ohjeet perustuvat kunkin rokotusvalmisteen valmisteyhteenvetoon.

Suosittelemme kuitenkin, että etenkin matkustavien sekä aktiivisesti erilaisiin koiratapahtumiin osallistuvien koirien omistajat neuvottelevat oman eläinlääkärinsä kanssa siitä, millainen on omalle koiralle sopivin rokotusohjelma. Tarpeen mukaan rokotusohjelma voi poiketa viranomaissuosituksista.

Downloadable file
Kennelliiton rokotusmääräykset
Kennelliiton rokotusmääräykset näyttelyitä ja kokeita varten. Voimassa 1.6.2023 alkaen.
Updated 5.4.2023
Muut versiot
Kennelliiton rokotusmääräykset
Kennelklubbens vaccinationsbestämmelser
Finska Kennelklubbens vaccinationsbestämmelser för utställningar och prov. Gäller från 1.6.2023.
Vaccination Regulations of the Finnish Kennel Club
The Finnish Kennel Club’s Vaccination Regulations for dog shows and trials. Valid as of 1.6.2023.