Reiluutta, kannustavaa ja kohteliasta käytöstä, vastuullisuutta sekä koirien hyvinvoinnin huomioimista – tällaista toimintaa on varmasti jokaisen helppo pitää tavoiteltavana. Nyt hyvät toimintatavat ollaan kirjaamassa Kennelliiton eettisiksi ohjeiksi.

– Kennelliitossa on käytetty jo pitkään termiä ”hyvä kenneltapa”. Se korostuu järjestötoiminnassa ja löytyy myös Kennelliiton säännöistä. Vaikka termi kyllä ymmärretään, niin tässä ajassa korostuu se, että on tärkeää, että termi sanoitetaan auki. Kun toimit näin, toimit hyvän kenneltavan mukaisesti, selittää Kennelliiton hallituksen jäsen ja Eettiset ohjeet -työryhmän puheenjohtaja Sanna Törnroos.

Esitellään syysvaltuustoseminaarissa

Kennelliiton hallituksen asettama Eettisten ohjeiden työryhmä on valmistelussaan loppusuoralla. Tavoitteena on esitellä ohjeet syysvaltuustoseminaarissa, ja että hallitus voisi hyväksyä ohjeet tämän vuoden puolella. Näin ne voisivat tulla voimaan vuoden 2025 alusta.

– Ohjeet halutaan esitellä valtuustoseminaarissa, jotta ne olisi mahdollisimman laajasti kommentoitu ennen hallituksen hyväksymistä. Niin, että niistä tulisi sellaiset, joihin kaikki ovat valmiita sitoutumaan, kertoo Törnroos.

Ohjeet ja niiden laaja hyväksyntä on nähty tärkeäksi myös hallituksessa.

– Eettiset ohjeet linjaavat Kennelliiton näkemyksen siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, sen minkä tulee olla meidän yhteinen tapamme toimia. Eettiset ohjeet laaditaan ensisijaisesti Kennelliiton omaa toimintaa varten, mutta niissä täytyy huomioida myös sidosryhmiemme asettamat vaatimukset toiminnallemme, kertoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Esa Kukkonen.

Ohjeet oman toiminnan tarkasteluun

Eettisten ohjeiden työryhmän työtä on helpottanut se, että samaan aikaan on toiminut myös koirien hyvinvointityöryhmä, joka laatii ohjeita koirien hyvinvoinnin huomioimiseen. Eettisten ohjeiden laatimisessa on pystytty keskittymään siihen, millaista ihmisen toiminnan tulee olla koirien kanssa.

Ohjeita ei ole luotu valvontaprosessia tai sanktiota varten, vaan tavoitteena on auttaa ihmisiä arvioimaan oman toimintansa vastuullisuutta.

– Toivotaan että jokainen koiranomistaja tarkastelisi ohjeiden myötä ensisijaisesti omaa toimintaansa. Jos jokainen huolehtii omalta osaltaan, että eettisen toiminnan tavoitteet täyttyvät, ollaan paljon pidemmällä siinä, että harrastus nähdään hyväksyttävänä myös niiden ihmisten taholta, jotka eivät itse ole koiraharrastajia tai niin koiramyönteisiä, Törnroos muistuttaa.