Kennelliitto on sopinut KliniQ-eläinlääkäriohjelmistoa tuottavan ohjelmistoyritys TeraKuun kanssa, että koiran rokotustiedot voidaan tallentaa ohjelman kautta suoraan Kennelliiton jäsenpalvelu Omakoiran mobiilisovellukseen. Useat KliniQ-ohjelmistoa käyttävät eläinlääkäriklinikat tarjoavat rokotustietojen tallentamisen Omakoira-mobiilisovellukseen maksutta.

Kennelliiton Omakoira-mobiilisovellus on keväällä 2018 käyttöön otettu palvelu, josta löytyvät henkilön jäsentiedot, koirien tiedot sekä mahdolliset toimitsija- ja tuomaritiedot. Koiran rokotustiedot ja vakuutusnumero kulkevat sovelluksessa kätevästi mukana. Sovelluksen kautta voi myös esimerkiksi maksaa koirien terveystutkimuslähetteet.

- Sovellusta kehitetään koko ajan ja siihen lisätään uusia toimintoja, kertoo Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen. Hän on tyytyväinen siihen, että koirien rokotustietojen tallentamista Omakoira-mobiilisovellukseen on saatu edistettyä uuden palvelusopimuksen kautta.

Jotta koiran rokotustiedot voidaan viedä Omakoira-mobiilisovellukseen, on koiran omistajan ladattava sovellus itselleen valmiiksi mobiililaitteeseen ja annettava mobiilisovelluksessa hyväksyntänsä sille, että eläinlääkäriasema saa tallentaa koiran rokotustiedot sovellukseen.

Omakoira-mobiilisovelluksen voi ladata käyttöön AppStoresta, Google Playsta tai Huawein AppGallery-sovelluskaupasta. Lataustunnuksina toimivat Kennelliiton Omakoira-palvelun tunnukset.

Jos Omakoira-palvelua ei ole käyttänyt aiemmin, saa palvelun käyttöönsä rekisteröitymällä osoitteessa www.omakoira.fi. Rekisteröitymiseen tarvitaan Kennelliiton jäsennumero ja henkilökohtaiset pankkitunnukset. Jäsennumero löytyy jäsenmaksulaskusta tai Koiramme-lehden takakannen osoitetarrasta. Jäsennumeroa voi myös kysyä osoitteesta jäsenasiat@kennelliitto.fi tai puhelimitse arkisin kello 11-17 numerosta 09 8873 0244.

Useat eläinlääkäriasemat tallentavat rokotustiedot maksutta sovellukseen

KliniQ-ohjelmistoa käyttää noin 70 eläinlääkäriklinikkaa ja yli sata yksittäistä eläinlääkäriä. Tähän mennessä 34 klinikkaa tai yksittäistä eläinlääkäriä on ilmoittanut tallentavansa koiran rokotustiedot KliniQ-ohjelman kautta Omakoira-mobiilisovellukseen ilman lisämaksua. Lista eläinlääkäreistä ja eläinlääkäriasemista, joilla on käytössä maksuton tallennuspalvelu, löytyy täältä.

Eläinlääkäriasemat voivat tallentaa koiran rokotustiedot Omakoira-mobiilisovellukseen myös Kennelliiton Omakoira-palvelun kautta.

Jos haluaa koiransa tiedot Omakoira-mobiilipalveluun, kannattaa tiedustella rokotusaikaa varattaessa, onnistuuko se eläinlääkäriasemalla, ja mitä tallennus mahdollisesti maksaa.

Kennelliiton toiminnanjohtaja
Markku Mähönen