Valtakunnallista Koiranpäivää juhlitaan vuosittain 24.4. Tänä vuonna Koiranpäivänä kannustetaan kaikkia koiranomistajia viettämään mukava päivä koiransa kanssa ja kertomaan myös muille, miten vietetään hyvää elämää koiran kanssa. Haastamme kaikki mukaan rakentamaan koiraystävällistä Suomea.

Vuoden 2023 teemana Kennelliiton toiminnassa on Koira kansalaisena. Kannustamme omien jäsenyhdistystemme ja jäsentemme lisäksi eri organisaatioita ja yhteistyökumppaneita lähtemään mukaan Koiranpäivän haasteisiin mahdollisimman koiraystävällisen Suomen rakentamiseksi.

Erityisesti toivomme, että erilaiset organisaatiot ja yritykset toivottaisivat koirat tervetulleiksi. Suomessa on noin 700 000 koiraa, joten on luontevaa, että koiran kanssa liikutaan eri paikoissa myös taajamassa. Koiranomistajan arkea helpottaa se, että koira on tervetullut moniin eri paikkoihin ja koiran kanssa voi liikkua esimerkiksi julkisissa liikennevälineissä.

Ota koira mukaan töihin Koiranpäivänä

Kennelliitolla on Koiranpäivänä sosiaalisessa mediassa kaksi haastetta. Ensimmäinen on Ota koira mukaan töihin -päivä. Tutkitusti yhteiselo koiran kanssa tekee ihmiselle hyvää myös työpaikalla silloin kun se on työn luonteen ja työpaikan olosuhteiden kannalta mahdollista. Kannustamme ihmisiä keskustelemaan koiran vaikutuksesta työelämässä, ja työpaikkoja siihen, että työntekijät voivat yhdessä sovituilla ehdoilla tuoda koiran mukaan työpaikalle maanantaina 24.4.

#Laumaliikkuu-lenkki

Toinen sosiaalisen median haasteemme on Koiranpäivän yhteislenkki. Haastamme koiranomistajat virikelenkille koiran kanssa. Annamme vinkkejä siitä, mitä koiran kanssa voi tehdä metsälenkillä.

Kannustamme myös Kennelliiton jäsenyhdistyksiä, harrastusporukoita ja muista koirien kanssa yhdessä liikkuvia järjestämään omia yhteislenkkejä tai jakamaan vinkkejä koiran kanssa liikkumiseen tai virikkeistämiseen lenkillä. Toivomme saavamme mahdollisimman suuren ”lauman” koiria ja ihmisiä liikkumaan Koiranpäivän aikana joko yksin tai yhdessä muiden koiranomistajien kanssa.

Koira-aiheista oppimateriaalia kouluille ja kerhoille

Koiranpäivänä julkaistaan Kennelliiton nuorisotoimikunnan sekä kaveri- ja lukukoiraryhmän yhteistyönä laadittu koira-aiheinen oppimateriaali ala-asteen kouluille ja kerhoille. Toivomme, että koiraharrastusaktiivit eri puolilla Suomea voivat vinkata tästä materiaalista lähialueen kouluille ja tutuille opettajille, niin tietoa materiaaleista saadaan leviämään mahdollisimman monia kanavia pitkin eteenpäin. Kennelliitto haluaa näin tuoda tietoa lapsille koirista, niiden hyvinvoinnista ja koirien ihmiselle hyvää tekevästä vaikutuksesta sekä koirien kanssa harrastamisesta.

Ilmoita Koiranpäivän tapahtumasi mukaan Kennelliiton tapahtumasivulle

Keräämme tämän verkkosivun alle tietoa tämän vuoden Koiranpäivän tapahtumista, ja niistä tietoa eteenpäin ennen Koiranpäivää eri medioissa. Voit ilmoittaa tapahtumastasi meille Kennelliiton viestintään täältä löytyvällä lomakkeella.

Tarkempaa tietoa tämän vuoden Koiranpäivästä ja linkit materiaaleihin löytyvät täältä.

Lisätietoa saa Kennelliiton viestinnästä:

viestinta@kennelliitto.fi